Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Leschlys lærepenge

Erfaring: Erhvervsmanden Jan Leschly stortrives som venturemand efter at have trukket sig ud af den internationale medicinalbranche. En del af nøglen til succesen som international erhvervsmand tilskriver han de værdier, der prægede ham under opvæksten i Danmark.

Interview

En opvækst i Danmark er ikke det ringeste indslag i en erhvervsmands CV, hvis han går efter en karrierre i det internationale erhvervsliv.

Det mener erhvervsmanden Jan Leschly, som i en lille menneskealder har været en topspiller inden for den globale medicinalindustri. Han påpeger, at der er en række kvaliteter forbundet med den danske og skandinaviske ledelsesform, som amerikanske virksomheder ofte er helt blottet for.

»Jeg har lært en masse af at være blevet opdraget i Danmark. En lang række af de værdier, jeg har haft med mig som dansker, har jeg kunnet overføre med succes i amerikanske og britiske virksomheder. I forhold til USA er de fundamentale ledelsesværdier og værktøjer anderledes i Danmark og Skandinavien. Det har jeg nydt godt af. Danskere er opvokset med, at det ikke kun er penge, der spiller ind. Det er ikke kun shareholder value, der er vigtig. Der er en række andre, blødere forhold, som spiller ind. Det har danske ledere generelt en meget præcis forståelse for,« siger han. Jan Leschly påpeger, at en af de største forskelle på udfaldet af amerikansk og skandinavisk ledelse meget tydeligt ses i innovative miljøer.

»Hvis man vil have resultater, hjælper det ikke at putte folk i kasser og give specifikke ordrer om, hvordan de skal løse opgaverne. Amerikanske ledere har en tendens til at udstikke ordrer i stedet for at lytte til medarbejderne og finde løsninger, på baggrund af det. Som leder skal man træffe beslutninger, og det skal man ikke være bange for. Men i mine øjne er medarbejdernes stemme vigtig at lytte til. Det nytter ikke noget, at man som leder blot siger, hvordan man vil have det, hvis der findes viden i organisationen, som kan bringe selskabet frem til en bedre løsning,« siger Jan Leschly.

Mens Jan Leschly var adm. direktør for SmithKline Beecham (SB) skabte hans lederskab flere end 450 millionærer blandt de ansatte, som via aktieoptioner nød godt af selskabets massive fremgang. Leschlys personlige gevinst var en årsløn på over 25 mio. kr. plus aktieoptioner og bonusordninger, som skabte et lønniveau, der gjorde ham til Englands højst betalte erhvervsleder. Efter 27 år som topchef kan Leschly se en klar linje i ledelsesvilkårene på den globale erhvervsscene. I hans øjne er det blevet en mere barsk omgang at være leder i dag, end det var for nogle år siden:

»Der er kommet et anderledes pres på lederne. Medier, analytikere og investorer er blevet mere krævende. Samtidig er der kommet en øget gennemsigtighed, så omverdenen kan følge med i, hvad der foregår i virksomheden. Det lægger altsammen pres på virksomheden. Ledere kan ofte blive tvunget til at gøre ting, de i virkeligheden ikke havde planlagt. Det kan være udmærket, men det øger presset på lederne,« siger han.

Efter et liv som topdirektør er Jan Leschly nu kommet over på den anden side af bordet som investor. I dag er det ham, der stiller direktøren kritiske spørgsmål, hvis ikke virksomheden lever op til de krav, han stiller som investor. Hans nye liv - som med hans egne ord ikke har det mindste med en pensionisttilværelse at gøre - har givet ham et nyt syn på de dispositioner, han selv foretog som direktør. De fleste er han stadig tilfredse med. Men set i bakspejlet er han også klar til at erkende fejl, som han som investor ville have påpeget.

»Jeg har formentlig været for arrogant. Dengang var det »Big Pharma«, og vi kunne det hele selv. I dag har alle selskaber lært, at det ikke længere er nok at tro, at man kan det hele selv. Man må tilpasse sig og forhandle på en anden måde, end vi gjorde dengang,« siger han.

Leschly nævner som eksempel, at han som topdirektør ikke gjorde nok for at pleje de muligheder, der var i bioteksektoren, hvilket ville have kunnet give investorerne et endnu bedre afkast.

»Det må jeg nok erkende, når jeg ser tilbage på det. Bioteksektoren er faktisk meget dygtig til en lang række ting, og det må man anerkende dem for,« siger han.

Har de nuværende topchefer i medicinalbranchen forstået det?

»Det vil tiden vise.«

mcr@berlingske.dk`

Medier, analytikere og investorer er blevet mere krævende. Samtidig er der kommet en øget gennemsigtighed, så omverdenen kan følge med i, hvad der

foregår i virksomheden

,

Tidligere topchef Jan Leschly

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen