Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Laveste kurs på Ericsson i syv år

Sammen med Ericsson sank OMX til et nyt lavpunkt. Ericsson er havnet i en ond spiral, som bliver svær at bryde, hvis ikke nyhedsbilledet ændres markant.

OMX (- 2,8 pct.) fortsatte mandag nedad for tredje handelsdag i træk for at lande i det laveste kursniveau siden oktober 1998. Endnu engang var det teknologiaktierne, som stod forrest. Markedet bød nemlig ikke på signaler om et brud på den onde spiral, som teknologiselskaberne aktuelt er havnet i.

Et eksempel på den onde spiral er Ericsson (- 9,1 pct.), der faldt til det laveste kursniveau i syv år. I forbindelse med sin restrukturering har Ericsson brug for penge. Det sker via udstedelse af nye aktier, hvilket automatisk får kursen til at falde, da den enkelte akties andel af virksomhedens fremtidige indtjening reduceres. Resultatet er, at Ericsson har brug for at udstede flere aktier for at opnå den ønskede kapitaltilførelse.

Spiralen er svær at bryde, når der ikke er nogle gode nyheder, som kan presse kursen opad. Mandagen bød sågar på en række kreditnedjusteringer fra finanshuset Moodys til flere af Ericssons store kunder som France Telecom og Orange. Det sker, fordi de to franske selskaber har problemer med at generere kapital nok til at betale deres gæld.

Flere af Ericssons teknologikollegaer som Nokia (- 8,2 pct.), Telia (- 6,1 pct.) og Europolitan (- 6,5 pct.) måtte også af med flere kurspoint.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen