Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Lande medskyldige i olieforurening

Tankskibe i nød er adskillige gange blevet nægtet adgang til nødhavn, og i mindst to tilfælde er afvisningen sandsynligvis resulteret i alvorlige olieforureninger, som kunne være undgået eller minimeret.

To internationale rederiorganisationer udtrykker stærk bekymring over de gentagne afvisninger af skibe i nød. De formelle regler kan være på plads i begyndelsen af 2004, men specialkonsulent i Søfartsstyrelsen, Steen Nielsen, foudser et politisk hundeslagsmål, når nødhavne eller nødområder skal udpeges.

- Nogle vil blive forpligtet til at tage sig af et problem, som de føler ikke er deres, men overordnet handler det om et valg mellem at acceptere en lille kendt forurening eller sende skibet til havs i håb om, at problemet løser sig selv eller driver ind på en andens kyst, siger Steen Nielsen til Ritzau.

Det var en bizarsag om tankskibet Castor, der for alvor satte spørgsmålet om nødhavne eller nødområder på dagsordnen, men Spaniens afvisning af tankskibet Prestige har atter sat gang i debatten. Castor var først i det nye år 2001 på vej fra Constanta i Rumænien til Lagos i Nigeria med 31.068 tons benzin. På vej gennem Middelhavet slog skibet en 24 meter lang revne tværs over dækket, og der opstod akut fare for, at skibet ville brække i to.

I 35 dage søgte skibet et sikkert område, hvor lasten kunne flyttes til et andet skib. Marokko og Cibraltar afviste straks Castor fra deres farvande, hvorefter tankeren sejlede mod Spaniens sydøstkyst. Efter at besætningen var evakueret, beordrede de spanske myndigheder skibet mindst 30 sømil ud i åbent hav, hvor ladningen ikke kunne pumpes over i et andet skib. Efter yderligere at blive afvist af Algeriet fandt Castor et roligt område ud for Tunesien, hvor lasten sikkert blev omladet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen