Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Lad nettet fortælle firmahistorien

Hjemmesider er blevet en af de vigtigste informationskilder. Derfor undrer kommunikationsdirektør sig over, hvor få virksomheder og organisationer der tager det alvorligt, at de gennem gode historier skal få budskabet ud.

»Hjemmesiden skal være under konstant opførelse og forandring. Og konstante forandringer kræver ressourcer. Det manglende fokus på videreudvikling er uholdbart i dag og bliver det endnu mere fremover. Det er i højere og højere grad via hjemmesiden, at en bruger danner sig et billede af en organisation.«

Direktør Frans Grandjean, Grandjean Kommunikation, undrer sig over, hvorfor så få tager det alvorligt, at hjemmesider koster en indsats og dermed penge -- og ikke nødvendigvis af en størrelse som Coca-Colas marketingbudget.

Men man skal kunne skille sig ud -- være noget særligt - for at blive husket som virksomhed. En skarp og synlig profil med klare signaler, hvor man forklarer virksomhedens eller organisationens nytte og visioner gennem virkelige historier, i fagsproget story telling.

»Gode historier dokumenterer bedre end tusind hensigtserklæringer, hvad organisationen er værd for sine interessenter,« mener Frans Grandjean.

Hold stilen hele vejen

Grandjean udgiver derfor bogen »Godnethistorier«, som præsenteres ved et arrangement om historiefortælling i Berlingskes Konferencesal i morgen.

Bogen samler de tanker, som en virksomhed eller organisation bør gøre sig for at få budskaberne så rent ud via nettet som muligt, og der er eksempler på både heldige og mindre heldige netsteder.

Ud over at gøre sig klart, hvad man vil med hjemmesiden, hvem man henvender sig til, og hvordan man ønsker at fremstå, skal stilen og linien holdes på hele netstedet og i kommunikationen i øvrigt.

Kommunale hjemmesider om børneforvaltning kunne derfor vinde ved at beskrive indsatsen over for børnene i stedet for at bringe tørre fakta -- og et billede af den kommunale topembedsmand som eneste illustration på siden.

Den historie, som fortælles på nettet, skal ikke kun bruges dér men skal gennemsyre hele organisationen.

På konferencen vil Group4 Falck, DSB og Danske Bank fortælle om deres brug af internettet og muligheden for at fortælle virkelige historier, også selv om DSBs Harry-figur er fiktiv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen