Del : SMS
Berlingske Business

Krydstogtskibe presser København

Krydstogtskibe presser København - 1
I år melder 289 krydstogtskibe deres ankomst til Københavns Havn. <br>Det er rekord, og det betyder, at man i år for første gang er nødsaget til at tage Ndr. Toldbod i brug, fordi alle skibene ikke kan være på Langelinie og i Frihavnen. Foto: Jeanne Kornum

Nyt rekord-år for krydstogtskibe presser Københavns Havn til det yderste. Der er behov for store investeringer for at kunne følge med de krævende turister.

Artiklen fortsætter under annoncen
København er blevet et trækplaster for kæmpemæssige krydstogt-skibe i en sådan grad, at Københavns Havn nu kan blive nødsaget til at bruge et trecifret million-beløb på at opgradere havnen.

Havnen har foreslået, at der skal bygges en række kajpladser på Nordhavnen, sådan at der kommer en ny to kilometer lang strækning, hvor de kæmpemæssige krydstogtskibe med op mod 3000 passagerer kan lægge til.

Det er dobbelt så lang en strækning som på Langelinie, hvor langt de fleste skibe i dag anløber. Samtidig kan det også blive nødvendigt at forbedre infrastrukturen og grave havnen dybere.

»Det er nødvendigt at udvide havnens kapacitet, så vi i fremtiden kan få plads til de helt store skibe. Ellers risikerer vi at måtte vinke farvel til krydstogtgæsterne, som finder andre europæiske havne mere interessant end København,« forklarer Per Schmidt, manager for datterselskabet under Københavns Havn, Copenhagen Malmö Port.

Han vil ikke sætte præcise tal på, hvor meget investeringerne kommer til at løbe op i, men i Wonderful Copenhagen årsrapport vurderer han dog, at det vil koste i omegnen af 100 mio. kr. at få planerne om udbygning udført.

Og der er tilsyneladende hårdt brug for den ekstra kajplads.

I år melder 289 krydstogtskibe deres ankomst til Københavns Havn.

Det er rekord, og det betyder, at man i år for første gang er nødsaget til at tage Ndr. Toldbod i brug, fordi alle skibene ikke kan være på Langelinie og i Frihavnen.

»Selv om Ndr. Toldbod også er attraktiv er og bliver Langelinie Københavns Krydstogtskaj nummer et. Når man sejler ind her, kan man se byens tårne, og de mange butikker langs kajen er også et klart plus,« siger Per Schmidt.

Haster med opgradering
Hos Wonderful Copenhagen understreger man, at det haster med at få opgraderet havnen, hvis man skal have del i den enorme vækst i krydstogts-turismen, der i Baltikum er vokset med 50 procent siden år 2000.

»Det haster meget, for det er inden for de næste 5-10 år, at der er øget vækst på vej. Så nu skal vi bare bestemme, om København vil være med, eller om konkurrenterne skal løbe med krydstogtskibene. Vi kan ikke bare sidde og vente på at blive overhalet,« siger Ole Andersen, salgs og marketingchef i Wonderful Copenhagen.

Han fremhæver, at København i dag er et knudepunkt for krydstogtskibe i Norden, men at der i fremtiden bliver hård konkurrence fra særligt tyske havne, der har planer om at bygge nye, storslåede terminaler.

Hos Københavns Havn vil man ikke vurdere, hvornår Nordhavnen i givet fald vil være gearet til at tage imod de mange passager, da forslaget først skal godkendes af havnens bestyrelse og siden af Københavns Kommune.

Wonderful Copenhagen vurderer at turisterne fra krydstogtskibene i år vil give byen en indtægt på 700 mio. kr., mens det på sigt kan nå op på 1 mia. kr.

Hvor flertallet af gæsterne tidligere var amerikanere, er det i dag europæerne, der har taget førertrøjen - og de bruger byen mere end amerikanerne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere