Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kontakt til fremtiden er vigtig for el-firma

Fremtidsforskning er kun interessant i nutiden. I El-installationsvirksomheden LK har man fået hjælp fra Institut for Fremtidsforskning til at skifte fokus fra produkter til systemer.

Det er ikke så mange år siden, el-installationerne i et hus handlede om stikkontakter, afbrydere og et sikringsskab. Færdigt el-arbejde, og det har den danske virksomhed LK leveret produkter til i over 100 år.

I dag er virkeligheden som bekendt uendeligt mere kompliceret, teknologiens muligheder næsten ubegrænsede, derfor har LK også i en del år fokuseret stadigt mere på installations-systemer, intelligente løsninger. Spørgsmålet er bare, hvad skal der løses.

Hvilke hustyper bliver der? Hvad skal der ind i dem? Hvor meget teknologi er der behov for? Hvilke folk skal vi bruge? Bliver der overhovedet elektrikere i fremtiden? er nogle af de spørgsmål, som udviklingsdirektør Kaj Fischer Madsen, LK, i dag stiller sig og virksomheden.

Til om ikke at give svarene, så i hvert fald nogle bud på mulighederne, allierede man sig for fem år siden med Institut for Fremtidsforskning. »Strategisk sparring« kalder forskningschef Erica Skafdrup fra Instituttet det.

»Virksomheder ser mest deres situation og produkter indefra. Vi forsøger at supplere med at se det udefra og udvide mulighedsrummet. Ud fra vores vidensbase bygger vi nogle scenarier for fremtiden op, som virksomheden kan bruge. Men det er afgørende, at man har scenarierne i kroppen, hvis man skal bruge dem konstruktivt. Rapporter er ikke nok her,« siger Erica Skafdrup.

Menneskers evne til at forestille sig verden anderledes er stærkt begrænset, påpeger Erica Skafdrup. Men det er afgørende for en virksomheds evne til at overleve, at man forstår forbrugernes behov før dem selv. Derfor arbejder hun sammen med Kaj Fischer Madsen og LK om at sortere i tidens megatrends, så man fokuserer på dem, der er vigtigst for LK. For fremtiden kommer ikke - den skabes. Og jo mere man ved, jo mere kan man påvirke den, er filosofien fra instituttet.

Variable behov

Kaj Fischer Madsen bruger billedet på en helikopter, som han hæver sig op i for at se på LK og dets produkter i forhold til omverdenen og de veje, der kan være fremad. Fra fremtidsforskningen får han andre billeder, og sammen kan de bruges til visioner for LKs udvikling. Og det hele skal helst kunne tegnes.

»Vi plejer at sige, at børn og fremtidsforskere tænker i billeder. Selv om virkeligheden i dag er meget kompleks, så er det afgørende, hvis en strategi skal virke, at alle skal kunne forstå den. Derfor arbejder jeg helst med tegninger. Så er det nemmere at forstå for medarbejdere med såvel høj som lav uddannelse og på andre sprog,« siger Kaj Fischer Madsen.

LK er i dag et selskab i Lexel-gruppen, der igen er ejet af den franske el-gigant Schneider Electric. Det betyder også, at der er et behov for at vise ejerne, at man er fremtidsorienterede - og kan argumentere for, hvor investeringerne skal være.

Som et eksempel på hvordan udviklingen stiller nye krav, nævner Kaj Fischer Madsen, at folk flytter mere i dag. Det betyder, at installationerne skal kunne opfylde mange forskellige behov - alt efter hvem der flytter ind. Samtidig skal man have værdibegreber som tryghed og frihed med, og oversætte dem til, hvad netværkssystemer kan give af tyverisikring og naboovervågning. Samt krav om, at forbrugerne frit kan rejse, når de har lyst uden at risikerer ubehagelige overraskelser, når de kommer hjem.

Muligheder, behov og valg er vokset som aldrig før, og det er for at navigere her, at virksomheder har brug for at tage bestik af fremtiden. Ikke for at planlægge mange år frem, men for at bruge fremtidsscenarierne til at vurdere, hvordan man skal planlægge de næste tre år frem. Der er ikke noget fiksfakseri i det, mener Erica Skafdrup.

»Fremtidsforskning er kun interessant i nutiden. Men man skal kunne tænke det utænkelige, når man ser fremtidens muligheder. Ellers får naboen nok samme ide,« siger Erica Skafdrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen