Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kold tyrker til Tuborg

Carlsbergs datterselskab i Tyrkiet har finansieret en opsigtsvækkende dagbladsannonce med en støtteerklæring for Tyrkiets optagelse i EU. »Det er absolut en fejltagelse,« siger informationschef Margrethe Skov.

Samtidig med, at den tyrkiske regering op til det store EU-topmøde i København har ført en aggressiv kampagne for Tyrkiets fulde medlemsskab, har Carlsberg trådt gevaldigt i spinaten.

For bryggeriselskabet blander sig nu tilsyneladende i politik og i, hvem EU skal optage, fremgår det af en helsides annonce i den toneangivende britiske erhvervsavis Financial Times.

Det er Carlsbergs datterselskab Türk Tuborg, der har medfinansieret den varme støtteerklæring. Annoncen har chokeret koncernledelsen i Danmark.

»Carlsberg blander sig ikke i, hvem EU skal optage. Vi vil aldrig som virksomhed gå ind og tage stilling til, hvorvidt et land skal optages i EU eller ej. Det har vi ikke nogen politisk mening om, overhovedet ikke. Det er absolut en fejltagelse, at vores datterselskab står i annoncen. Absolut,« siger en informationchef Margrethe Skov.

Det er den nu tidligere direktør i Carlsbergs tyrkiske datterselskab Türk Tuborg, Ercüment Berilgen, der uden den øverste ledelses vidende - før han blev fyret i efteråret - har godkendt Carlsbergs medvirken i støttekampagnen til Tyrkiets EU-optagelse.

»Annoncen blev betalt, uden at Berilgen spurgte os i hovedkvarteret,« siger Margrethe Skov.

I annoncen får den ikke for lidt:

»Verdens bedst kendte selskaber og deres joint venture-partnere i Tyrkiet støtter stærkt Tyrkiets fulde medlemsskab af EU,« lyder overskriften. Ud over Carlsberg optræder en række andre store udenlandske investorer i Tyrkiet i annonceteksten. Lige fra tyske Siemens, der producerer alt fra lokomotiver til mobiltelefoner og køkkenudstyr, til den japanske bilgigant Toyota og den amerikanske medicinalkoncern Pfizer.

Fodbold og politik

Den tyrkiske bryggerichef blev fyret på gråt papir i efteråret efter et katastrofalt dårligt regnskab, der gav et bragende underskud. Store millionbeløb er blevet brugt til markedsføring, uden at omkostningerne var tilstrækkeligt budgetdækket og helt ude af proportion med selskabets ølindtjening i Tyrkiet. Pengene er således brugt til blandt andet fodboldsponsorater.

Nu kommer det frem, at der åbenbart også er spyttet penge i kampagner til fremme af Tyrkiets EU-optagelse.

»Det her er sket, før han blev fyret. Jeg gætter på, at Tyrkiet som land har forberedt kampagnen for EU-medlemsskab. Den tidligere direktør havde aldrig fået lov til sige OK til annoncen, hvis han havde spurgt her. Han burde vide, at vi som virksomhed ikke har sådan nogle politiske meninger,« siger Margrethe Skov.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen