Berlingske Business
LIVE
15:00 Efter fald torsdag udsigt til lettere positiv åbning på Wall Street 

Kapløb om at udgive bøger om Enron-skandale

De amerikanske forlag kæmper om at blive nummer ét i kapløbet om at udgive den endelige bog om Enron-skandalen. Men som i den skandaleramte energivirksomhed er tallene et spørgsmål om definition.

Ikke kun politikerne halser stakåndet efter hver ny erhvervsskandale, der opstår. Også de amerikanske forlæggere er trukket i sprinterskoene for at komme først med en bog om den sidste skandale, inden en ny opstår.

I forbindelse med Enron-skandalen, de nuværende skandalers moder, er der opstået et besynderligt kapløb, hvor hele seks forlæggere hævder, at de kommer først med BOGEN om energi-firmaets svigt, grådighed og lodrette svindel. Men hvad vil »først« sige i denne sammenhæng?

Enronskandalen er blevet kaldt erhvervslivets Watergate, og mens det har ligget lige for at fastslå, at det gik galt for den konkursramte virksomhed, er trådene bagud langtfra klarlagt. De direkte indblandede siger ingenting, endnu i hvert fald, og hvilke indholdsmæssige krav kan der stilles, før en bog fortjener prædikatet at være BOGEN om Enron, som ikke bare opsummering af, hvad aviser og ugemagasiner har skrevet?

Rent matematisk kom forlaget Wiley først med »What Went Wrong with Enron« (Hvor gik det galt for Enron). Den er allerede på gaden, men den gælder ikke, hævder andre forlæggere, fordi den er skrevet på et par uger af forfatteren Peter Fusaro og bygger på en tidligere rapport.

Den næste i rækken er forlaget Crown's: »How Companies Lie« (Hvordan virksomheder lyver), som udkommer i næste måned, men den er også på kanten. Forfatterne var allerede i gang med at skrive en bog om amerikanske firmaers kreative kontering, da Enronskandalen blev afsløret, hvorpå de vendte bøtten og skrev den om med særlig fokus på Enron. I næste måned udkommer også »Anatomy of Greed« (Grådighedens anatomi), men den er efter sigende lige så meget erindring, som undersøgende journalistik. Den er skrevet af den tidligere leder af produktafdelingen på Enron, Brian Cruver, der også har skrevet kontrakt med TV-selskabet CBS om en filmatisering af hans bog.

Den næste skandale

På forlaget Public Affairs hævder PR-chefen, at de har den første virkeligt dybdeborende bog om Enron, skønt den først udkommer senere på året, mens Penquin er det eneste forlag, der tager den med ro. De har planlagt en udgivelse til næste år, men har også Bethany McLean og Joe Nocera, begge journalister på erhvervsmagasinet Fortune, til at skrive for sig. De var de første, der skrev om Enron.

Der er altid et vist pres på bøger, der kommer i slipstrømmen på nyheder. Og netop i en tid, hvor skandalerne står i kø for at komme frem, er der ekstra pres på at komme først, inden den næste skandale skal kulegraves - tænk på Tyco, Imclone og WorldCom, som er kommet til i mellemtiden. Men for forlagene er det en balancegang: Skal de sidste blive de første - eller er det omvendt? Som branchebladet Publishers Weekly peger på, varer læsernes opmærksomhed ikke evig, og det kan ikke forventes, at de ser, hvad der kommer, inden de beslutter sig. Omvendt skal bogen have så megen substans, at den kan bære og komme gennem det nåleøje, der hedder anmeldelser og medieomtale.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen