Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Jura giver DONG monopol-status

Som energiforsyningsloven er skruet sammen i dag, ser det ud til, at DONG har monopol blandt de danske energi-spillere til at købe aktierne i el-selskabet NESA. Alt afhænger dog af, hvordan loven skal fortolkes, hvilket ingen rigtig tør give et bud på.

Nyhedsanalyse

I kampen om det danske elmarked ser det nu ud til, at det statsejede Dansk Olie og Naturgas, DONG, sidder med de bedste kort på hånden.

DONG, der selv ynder at bryste sig af, at de nu også ud over olie- og gasaktiviteterne er blevet el-producenter på grund af deres involvering i Nysted Havvindmøllepark, har med en taktisk virksomhedskonstruktion sikret sig et forspring i forhold til andre danske elproducenter.

Ifølge elforsyningslovens paragraf 38 kan hverken en elproducent, en elhandelsvirksomhed eller deres datterselskaber eje mere end 15 procent af en såkaldt kollektiv elforsyningsvirksomhed. En kollektiv elforsyningsvirksomhed er et netselskab som står for distributionen af el til kunderne.

DONG har imidlertid lagt sine elproduktionsaktiviteter i et datterselskab, og eftersom moderselskabet ikke selv er en elproducent, mener virksomhedens jurister godt, at DONG kan opkøbe mere end 15 procent af NESA.

DONG har frit slag

Hvis det er en rigtig fortolkning betyder det, at DONG - i modsætning til alle andre danske spillere på energimarkedet, som alle på den ene eller anden måde regnes som elproducenter - har frit slag til at overtage NESA.

Ikke en gang store udenlandske elproducenter som for eksempel tyske EON eller svenske Vattenfall, som i fredags kastede håndklædet i ringen og solgte deres aktiepost på 11,5 procent i NESA til DONG, kan byde på aktiemajoriteten i NESA.

Det vil kun være andre olie- og gasselskaber som for eksempel Texaco eller Statoil, der kan være med i kapløbet, men umiddelbart har de ikke den store interesse i et dansk elselskab.

Spørgsmålet er imidlertid om DONGs fortolkning af loven er korrekt.

Da den i sin tid blev konstrueret, blev det slået fast i bemærkningerne til loven, at hensigten med den var, at modvirke, at elproducerende selskaber ikke skulle få for stor indflydelse på netselskaberne. Det kan nemlig betyde, at konkurrencen på elprisen sættes ud af kraft, fordi netselskabet kan vælge kun at købe el fra sin egen elproducent og ikke nødvendigvis gå efter den billigste pris.

Om det så er i orden at lægge elproduktionsaktiviteterne i et datterselskab og satse på, at det betyder, at man ikke har for stor indflydelse på netselskabet kan vise sig, at være tvivlsomt. Det er et spørgsmål jurister skal ind og tolke på, og problemstillingen er så kompliceret, at ingen på stående fod tør give et bud på et eventuelt udfald.

Heller ikke i Energistyrelsen vil tage stilling til spørgsmålet så længe DONG endnu ikke har købt mere end 15 procent af NESA.

lwj@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen