Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Juleindkøb på nettet

Rekord. Sådan er udsigterne for dette års julehandel på internettet, der ventes at blive mere end dobbelt så stor som sidste år.

Stressede og travle mænd, prisbevidste kvinder eller børn og unge.

Mange af dem ser ud til i år at kaste sig over internettet for at droppe køen i stormagasinet, når de skal finde og købe julegaver til familie og venner.

Direktør hos Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Hans Henrik Agger, venter en rekordstor julehandel på nettet i år og fortæller, at november og de første uger af december traditionelt er de største for nethandel op til jul, fordi varerne har en vis leveringstid.

»Det er typisk mærkevarer, folk køber på nettet, og handelen i år ser meget lovende ud. Der bliver formentlig tale om noget, der ligner mere end en fordobling fra sidste år,« siger Hans Henrik Agger.

Han venter et tal oppe omkring 400.000 netbetalinger alene i november, mod 170.000 sidste år, hvilket for en dels vedkommende dog skyldes, at eksempelvis flere teleselskaber sætter deres regninger til betaling på nettet.

Sverige, Finland og Norge er længere fremme med nethandel end Danmark, oplyser Hans Henrik Agger, og det hænger sandsynligvis sammen med større geografiske afstande, mener han.

Køb ind på juletorvet

Men blandt de danske virksomheder kan man nu mærke, at de danske forbrugere er begyndt at tage internettet til sig, når de skal købe julegaver.

Direktør Henning N. Jensen fra Coop Danmark, siger, at virksomhedens salg via internettet er »helt forrygende i år.«

»Vi sælger markant mere end nogensinde før på nettet. Dette års julehandel har virkelig skabt interesse for nettet, hvor folk køber bl.a. køkkenudstyr, tasker, kufferter, videofilm, legetøj, musik, vin og meget andet. Det er første år, hvor der er så meget trafik på den måde, og derfor har vi lavet et særligt juletorv på vores hjemmeside, der i øvrigt også bruges af virksomheder til at bestille firmagaver med videre.,« siger Henning N. Jensen.

Hvem der handler på nettet, og hvor stort et samlet omfang, handelen har for Coop Danmark, ønsker direktøren ikke at udtale sig om.

»Men 90 procent af kunderne er over 30 år, så det er ikke et teenager-fænomen.«

Han fortæller også, at folk typisk bestiller deres varer på nettet, hvorefter de henter og betaler dem i den lokale butik, efter de har tjekket, at alt er i orden.

Kommunikationsdirektør Peter Kjelstrup fra LEGO mener også, at firmaet sælger mere via internettet.

»Der er en tendens til, at flere og flere handler der. Men i udlandet har vi været ramt af den økonomiske afmatning, og herhjemme er det typisk lidt mere interesserede kunder, som bestiller julegaverne via nettet,« siger han.

les@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen