Berlingske Business
LIVE: 

Jubii-stiftere: Vi solgte for sent

Jubii-stiftere: Vi solgte for sent - 1
»Vi gider ikke slappe af og spille golf«, siger Henrik Sørensen (tv.) og Martin Thorborg, der vil sprede Jubii-ånden til danske virksomheder. <br>Foto: Bjarke Ørsted

Jubii mister sine stiftere, efter at Martin Thorborg og Henrik Sørensen siger op. Der er ikke meget tilbage til dem efter salget af Jubii, men nu skal de to i stedet lære danske chefer at lede. På den hårde måde.

Artiklen fortsætter under annoncen
INTERVIEW

»Det har været en fantastisk tid, men vi solgte på det forkerte tidspunkt.« Essensen af et livsværk skabt på otte år. Bundlinien trukket skarpt op af to, der om nogen har præget den danske internet-scene og som nu forlader deres livsværk.

Martin Thorborg og Henrik Sørensen, de sidste af i alt tre stiftere af Jubii.dk, forlader virksomheden ved udgangen af august.

De efterlader en virksomhed med overskud hver måned, siger de to, så hvorfor gå?

»Det begyndte at kede os, efter at Lycos Europe overtog os. Det er blevet mere at fluekneppe detaljer og sammenkøre aktiviteterne i Europa end de store linjer,« siger Martin Thorborg, mens Henrik Sørensen nikker det bedste, han har lært.

Vi sidder på Henrik Sørensens kontor og har, opdager de to, udsigt til et par flotte piger, der solbader. Det skaber lidt rod i interviewet. For det er ikke to styks gennemsnits-chefer i dansk erhvervsliv, der forlader en virksomhed.

Efterlader et tomrum
Det er Henrik Sørensen, der netop er blevet udråbt til Ugens Chef på radioprogrammet Strax med begrundelsen, at han »er typen, der bliver nærgående til julefrokosten.«

Og det er dansk IT-branches gadedreng nummer et, Martin Thorborg, der med et konstant stemmeleje på 10 db over Arbejdsmiljølovens maksimumgrænse, har tordnet sine synspunkter om alt fra, hvordan man starter en virksomhed til hvorfor gratis cola i arbejdstiden er en fordel, ud i talrige interviews.

Med andre ord: Der bliver stille i Carlsbergs gamle silo på Vesterbro, hvor Jubii bor, når de to forsvinder.

For hvem skal løfte arven? De to ved, det bliver svært, og Henrik Sørensen siger, han bliver i chefstolen indtil den nye leder er fundet.

»Det er faren ved at bygge en virksomhed op om personer. Det efterlader et hul, når man går,« siger Henrik Sørensen.

De to stiftede, sammen med Kasper Larsen, der forlod virksomheden for et år siden, Jubii.dk i 1995. Det var en famlende start og de to indrømmer, at der gik tre måneder, inden de fattede, hvad internet overhovedet var for noget.

Men Jubii.dk blev stort ved at linke til danske hjemmesider. I starten var det 200, i dag er det 110.000, og siden har portalen udvidet sig i alle retninger med spil, chat, gamle venner og en lang række netbutikker.

Jubii blev i november 2000 solgt til Lycos Europe for Lycos Europe-aktier til en værdi af ca. 850 mio. kr. Halvdelen af aktierne gik til investeringsselskabet Dico, der ejede 50 procent af aktierne i Jubii. Resten til de tre stiftere. Men slutningen af 2000 var starten på dot.com tidens endeligt, og aktierne er i dag kun en brøkdel værd.

»Vi skulle have solgt året før. Der var masser, der ville købe Jubii, og der var endda et teleselskab, der bød os 250 mio. kr. kontant. I dag har vi det da ok, men vi kan bestemt ikke leve resten af vores dage for pengene,« siger Henrik Sørensen.

»Jo, i Thailand,« supplerer Thorborg med et grin. Han mener, han kunne leve tre-fem år for de penge, salget har givet.

Men det ligger dem meget fjernt. »Vi gider ikke slappe af og spille golf«, så i stedet har de to sat et koncept sammen, hvor de vil sprede Jubii-ånd blandt danske virksomheder. En ånd, der er blevet berømt på overskrifter som bordfodbold, de gratis colaer, boksebold til frustrationer, fællesspisning, tætte personlige relationer med medarbejderne og i det hele taget et opgør med det traditionelle arbejdsmarked. Nå ja, garneret med en knokleindsats fra medarbejderne - gerne på alle tider af døgnet.

I et nyt firma, med arbejdstitlen Amino (Aminosyre er byggesten i alt, forklarer Thorborg), skal de to rejse rundt og holde foredrag for at hegle danske chefer igennem. Og der er nok at tage fat på.

»Mange chefer opsætter en masse regler for medarbejderne. Enten fordi de mangler talent, ikke bryder sig om andre mennesker, eller fordi de er dovne. Det er hårdt at være så tæt på medarbejderne, som vi har været, men det giver til gengæld utrolig loyalitet. Modsat ser man, at medarbejderne i supermarkedet stjæler af varerne, at medarbejderne andre steder bruger halvdelen af arbejdstiden på at surfe efter porno eller at de melder sig syge,« siger Thorborg.

Det gør de, hvis cheferne fjerner sig fra medarbejderne ved at opsætte faste og strikse standardregler, og hvis de ikke sætter sig ind i den enkelte medarbejders situation, siger han.

»Det er ti gange nemmere for en medarbejder at stjæle fra arbejdspladsen eller at misbruge arbejdstiden til private ting, hvis de bare er et nummer i rækken i stedet for, hvis de har et tæt og personligt forhold til ledelsen,« siger Thorborg.

Henrik Sørensen supplerer med eksemplet om A.P. Møllers menige medarbejdere, der i sin tid ikke måtte tage elevatoren, den var forbeholdt ledere, det er en forældet virksomhedskultur, der er ved at være slut.

De to siger, at foredragene skal bygges op på deres erfaringer fra Jubii - koblet sammen med, at de er kendte og markante skikkelser i erhvervslivet.

Så mens danske erhvervsledere kan få lidt at se til, bliver der mere stille hos Jubii på Vesterbro i København.

Martin Thorborg fortsætter dog som bestyrelsesmedlem i Jubii efter ønske fra Lycos Europe. Henrik Sørensen bliver som administrerende direktør indtil en ny er fundet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen