Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Høj forbrugertillid i USA løftede KFX

Markant højere forbrugertillidstal fra USA vendte en ellers negativ stemning i Europa. Herhjemme steg KFX trods fald i A.P. Møller-aktierne efter chokerende forventninger til 2002-regnskabet. Til gengæld steg Novo på nylancering og opjustering fra Goldman Sachs med TDC og Lundbeck i hælene. Udenfor faldt 2M Invest, inden selskabets skæbne afgøres i dag.

Efter at have ligget i minus store dele af dagen tordnede de europæiske aktiemarkeder op i de sene eftermiddagstimer efter offentliggørelsen af de amerikanske forbrugertillidstal for marts. Indekset landede på hele 110,2 mod 95,0 i februar, hvilket var markant højere, end markedet havde ventet. Tallet er en god indikatior for, at økonomien er begyndt sit opsving.

Herhjemme fulgte KFX-indekset de fleste europæiske børser op med et marginalt plus på 0,2 pct. til kurs 279,01 primært trukket op af medicinalaktierne Novo Nordisk og Lundbeck samt TDC. Indekset var dog kort før lukketid sendt i minus efter KFX-indeksets tredjetungeste koncern repræsenteret ved de to papirer D/S Svendborg (-4.5 pct.) og D/S 1912 (-5.7 pct.) faldt som blylodder efter A.P. Møller Gruppens årsregnskab.

Trods et rekordoverskud på 5,8 mia. kr. netto i 2001 var den sure stemning grundlagt i forventninger om et markant lavere resultat i 2002. Årsagen er, at der ventes et mindre negativt resultat af rederiaktiviteterne, der i 2001 gav et overskud på 2,5 mia. kr. Dermed ender det samlede nettooverskud »blot« på tre mia. kr., hvilket er næsten en halvering i forhold til 2001.

I forventningerne er der dog ikke indeholdt ændringer i regnskabspraksis som følge af den nye Ârsregnskabslov, der betyder, at A.P. Møller fra og med 2002 bl.a. skal medtage resultatandele fra associerede selskaber i resultatopgørelsen for de to børsnoterede selskaber. Omsætningstal og resultat giver dermed kun et delvist indtryk af gruppens aktiviteter sidste år, idet en lang række selskaber, der formelt kun er associeret de to børsnoterede selskaber, kun bidrager til gruppens regnskab med aktieudbytte.

Faldet i APM-aktierne sendte dog ikke KFX i minus takket være Novo Nordisk (+1,8 pct.), Lundbeck (+2,1 pct.) og TDC.

Novo steg, efter koncernen har lanceret et insulinpræparat - NovoMix 30 FlexPen i Europa, der er en insulin-analog og et pen-system specielt udviklet til personer, der skal til at begynde diabetesbehandling med insulin. Endvidere valgte Goldman Sachs at hæve indtjeningsskønnet for Novo, efter investeringsbanken vurderer indtjeningspotentialet i bløderpræparatet NovoSeven som undervurderet.

Kursplus tilfaldt også Lundbeck, efter Merrill Lynchs opgørelse over salget af nyudstedte recepter i USA viste, at Lundbecks Celexa markedsandel i uge 11 steg til 17,5 pct., hvilket er den største markedsandel nogensinde.

Også TDC modvirkede faldet med en stigning på 2,5 pct. til 270,5, efter Telia og Sonera om eftermiddagen bekræftede, at de to selskaber fusionerer. TDC er af flere analytikere vurderet som et oplagt led i denne fusion.

I KVX mistede 2M Invest terræn forud for præsentationen af ventureselskabets årsregnskab i dag, men samlet lukkede KVX højere, efter flere teknologiaktier steg ovenpå de amerikanske forbrugertillidstal.

Uden for indeksene stod Columbus IT Partner (-12,5 pct.) for det største kursfald, efter selskabet mandag mistede sin referencekunde inden for IT-systemer til den kommunale sektor. Også DSV (-4,6 pct.) faldt efter sit 17 måneders-regnskab, mens VT Holdings steg 8,7 pct. efter at have gennemført salget af Jotipac Group til Superfos Industries.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen