Berlingske Business
LIVE
08:35 Vestas lander svagere resultat end ventet

Henrik Hviid-aktier i modvind

Kun én dansk porteføljemanager hos de danske investeringsforeninger har indtil videre lagt navn til en afdeling. Og kursen er faldet 40 pct. på lidt mere end to år.

Hele 40 pct. er i dag tabt af de op mod 100 millioner kr., som private småsparere for to et halvt år siden lagde i hænderne på porteføljemanager Henrik Hviid fra SEB Invest. Penge som blev investeret i afdelingen Henrik Hviids Favoritvirksomheder.

Kursen på afdelingen Henrik Hviids favoritter er faldet fra over 100 til tæt på 60 i dag. Så investorerne har ikke det store at juble over.

Især ikke, når Henrik Hviid fra begyndelsen satte et mål, som hed et årligt afkast på 10-15 pct. til investorerne. I stedet for en gevinst, er det blevet til et kæmpe tab.

»Men,« siger Henrik Hviid, »det kunne have været meget værre. Selvfølgelig er vi ikke glade for, at afdelingen er faldet 40 pct. i kurs. Vi må være realistiske og ydmyge over for andre folks penge. Det er ikke godt, at kunderne har tabt 40 pct.«

Han peger så dog på, at afdelingen siden start har klaret sig tre til fire procent bedre end det indeks, den følger, som hedder MSCI Europa.

Afdelingen har indtil videre også gjort det markant bedre end sammenlignelige danske konkurrenter siden februar 2000.

Nordea Invest Engros Europa er den afdeling, som er tættest på at indhente Henrik Hviids favoritter. Men afdelingen er faldet 47 pct., mens Nordea Invest Europæiske aktier er faldet med hele 48,5 pct. Og samtlige andre konkurrenter har givet et minus over 50 pct.

Den første

Henrik Hviid var den første porteføljemanager, der trådte frem på scenen herhjemme, og som fik en afdeling markedsført direkte på sit eget navn.

I USA optræder de bedste porteføjlemanagere eller investeringseksperter jævnligt i aviser, på TV, og i den brede offentlighed. Også i England og Tyskland er rådgiverne mere ude af anonymitetens skygge, end tilfældet er herhjemme.

I Danmark gemmer mange eksperter i de hastigt voksende investeringsforeninger sig bag noget, der ligner nedrullede gardiner. Det er direktørerne, der fører ordet og tegner foreningerne udadtil.

Står til ansvar

Derfor indrømmer Henrik Hviid også, at han må tage det fulde ansvar, når afdelingen falder, og den succes, der måske måtte komme, hvis afdelingen på et tidspunkt får et comeback.

»Hvad der sker fremover er vanskeligt at sige, men markederne er for tiden presset meget langt ned. Derfor vil vi ikke blive overraskede, hvis der kommer en slags rekyl - en modreaktion - frem mod nytår, og vi ser stigninger på otte til ti pct.,« siger Henrik Hviid, som fortæller, at hans afdeling for tiden har en formue på mellem 80 og 90 mio. kr.

Men SEB Invest har også en kopi af denne afdeling, som alene henvender sig til store institutionelle kunder, og den har oplevet en pæn fremgang i formuen på det sidste.

Den Institutionelle SEB inst. Alpha er fuldstændig et spejlbillede af Henrik Hviids favoritter og ligger med et positivt afkast på 9,1 pct., siden den startede i foråret 1999, mens det indeks, denne følger, er negativt i samme periode.

Samlet er Henrik Hviid dermed oppe på at forvalte 500- 600 millioner kr. i disse to afdelinger, og den schweiziske fødevaregigant Nestlé, er for tiden den aktie, som han tror mest på, og som indgår med størst vægt i afdelingerne.

»Nestlé er steget lidt på det sidste, efter at en overtagelse af en stor amerikansk fabrikant af bl.a. chokolade faldt til jorden. Samtidig er Nestlé en god defensiv aktie, som ikke vil falde lige så meget i kurs som andre aktier, hvis udsigterne for verdensøkonomien bliver endnu værre, end de allerede er. Det er for tiden det private forbrug i USA, der holder verdensøkonomien i gang, så det er lidt en knivsæg, der bliver balanceret på,« siger Henrik Hviid.

Solide aktier

Men ellers er det kun godt og vel 22 aktier, som Henrik Hviid har plukket ud i sin personlige portefølje, og det er især solide virksomheder, som har et godt »cash flow,« og som altså ikke skriver flere checks ud, end de får af indtægter, Henrik Hviid efter eget udsagn jagter.

Fire danske aktier opfylder disse betingelser, og det er Novo Nordisk, A.P. Møller aktien, D/S Svendborg B, ØK samt TDC - det tidligere TeleDanmark.

Men ellers er puljen af aktier en perlerække af store kendte selskaber, som man kan undre sig over, er faldet så meget i kurs, som tilfældet er.

Det er eksempelvis virksomheder som BG Group, miljøvirksomheden AG Vivendi Environnement, den spanske storproducent af vindmøller Gamesa, Tomra og Vodafone Group Plc., der er håndplukket af Henrik Hviid.

En tidligere overvægt i biotekselskaber er nu bragt ned, og finansaktier er heller ikke inde i varmen hos Henrik Hviid - endnu.

Investeringsforeningen Henrik Hviids Favoritter blev lanceret i februar 2000 og kom nogenlunde godt fra start. Afdelingen steg med tæt ved 11,4 pct. i 2000, men i 2001 gik den det ned ad bakke.

Her faldt kursen på Henrik Hviids favoritvirksomheder med 16,5 pct., og det var en del mindre, end konkurrenterne satte over styr. Men nu er kursen nede på 60, svarende til et tab på mere end 40 pct. siden start.

Trist - men sandt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen