Berlingske Business
LIVE
14:08 Mærsk bruger telefax efter hackerangreb

Hackere kom ind i nynorsk bogbase

Manden, der registrerede 11.000 nynorske manuskripter, døde uden at fortælle kodeordet -- men så tog hackere i 60 lande affære.

En norsk database med 11.000 originale bøger og manuskripter er med hackeres hjælp blevet åbnet. Den eneste, der kendte koden, døde nemlig uden at fortælle den til nogen.

Den 25-årige systemadministrator Joakim Eriksson fra Växsjö i Sverige brød koden, da Ivar Aasen-tunet, dokumentationscenteret for nynorsk skriftkultur, havde givet op og bedt hackere om hjælp til at få folkeskatten åbnet. Folk fra flere end 60 lande deltog i jagten på kodeordet.

Databasen er en liste på over 11.000 bøger i kulturhistorikeren Reidar Djupedals store bogsamling over nynorsk litteratur. Alt blev i begyndelsen af 1990erne registreret af sønnen Wolf Djupedal, men bogsamlingen blev først flyttet til det nye Ivar Aasen-tunet i 2000, hvor man til stor skræk opdagede, at basen havde et kodeord, som ingen kendte til.

Det tog Joakim Eriksson fem timer at finde frem til kodeordet, som var LADEPUJD -- altså Djupedal stavet bagfra. Flere andre fandt senere gådens løsning, men den 25-årige svensker kom først.

Som tak har Ivar Aasen-tunet, opkaldt efter manden, der i 1850 opfandt nynorsk, inviteret Joakim Eriksson med til sin sprogfestival sidst i denne måned, men han har bedt dem om at bruge pengene på noget bedre end rejseudgifter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen