Berlingske Business
LIVE
17:02

Hård kurs mod reklamer på nettet

Forbrugerombudsmanden retter musen mod den danske internetbranche og opfordrer den til at få styr på de irriterende pop-up-annoncer.

Utallige små internetreklamer på computerskærmen kan være så irriterende og forstyrrende, at både bruger og skærm ender med at gå i sort.

Derfor understreger Forbrugerombudsmanden i et nyt såkaldt standpunkt, at påtrængende og forstyrrende reklamer på nettet er i strid med reglerne om god markedsføring.

Ifølge standpunktet må internetreklamer ikke forstyrre igangværende arbejde, ligesom de skal være lette at få væk fra skærmen og ikke bare må dukke op igen og igen, uanset hvor mange gange de bliver klikket væk.

Jurist Peter Fogh Knudsen fra Forbrugerombudsmanden mener, at en række former for reklamer på nettet er blevet for anmasende og aggressive.

»Nogle reklamer sætter browserens funktioner ud af brug, og selv om maskinen slukkes, kan de være svære at komme af med,« forklarer han.

Ifølge Peter Fogh Knudsen er der også problemer med de såkaldte rullegardinsreklamer, der bl.a. dukker op på mediehjemmesider, hvor de dækker over den redaktionelle tekst: »Reklamerne må ikke dække over redaktionelt stof eller andet informativt materiale, så der opstår en sammenblanding mellem journalistik og reklamer.«

Standpunktet skal ifølge Peter Fogh Knudsen ses som en opfordring til den danske internet-branche om at få gjort noget ved de værste former for reklamer.

»Vi siger ikke, det er ulovligt at reklamere. Men vi vil gerne have branchen til at tænke mere over måden, den annoncerer på,« oplyser han:

»Hvis ikke den i overskuelig fremtid indrettet sig efter dette, kan det i sidste ende resultere i retssager.«

Intet juhuu fra Jubii

Kommunikationsansvarlig i den store danske søgetjeneste Jubii, Rasmus G. Kristensen, er rystet over budskabet fra Forbrugerombudsmanden:

»Hvis det her på et tidspunkt bliver ophævet til lov, ender regningen hos forbrugerne. Hvis vi ikke må tjene penge på reklamer, er vi nødt til at tjene dem på brugerbetaling.«

Han erkender, at de såkaldte pop-up-annoncer og andre reklamer på skærmen kan virke irritende på forbrugerne.

»Der er et slags had-kærlighedsforhold til dem. Har vi travlt og skal noget helt bestemt på nettet, er de forstyrrende. På den anden side kan vi se, at mange reagerer på annoncerne og køber de varer, der bliver reklameret for.«

Som omtalt forleden i Berlingske Tidende har USAs største internetudbyder, AOL, besluttet at reducere antallet af pop-up-annoncer. Det sker i erkendelse af, at forbrugerne er trætte af dem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen