Berlingske Business
LIVE
07:59 Dårligt vejr lægger en dæmper på Unibrew-forventninger

Hård dom til dårlig discount

K-marts konkurs kom ikke som energigiganten Enrons farende ud af intetheden, men var en 20 år lang glidebane mod afgrunden.

NEW YORK

»Blue Light Specials« var et specielt markedsføringskneb i detailgiganten K-mart, der nærmest har udviklet sig til et begreb i det amerikanske sprog. »Attention K-mart shoppers!« ville annoncøren buldre over højttalersystemet og bekendtgøre et brandudsalg af et givent produkt, hvorefter kunderne ville fare rundt i de enorme butikslandskaber for at finde varerne, der blev beskinnet af et strålende blåt lys.

Siden midten af 1980erne har K-mart selv faret rundt i detaillandskabet for at finde deres egen uhåndgribelige blue light special, som kunne redde koncernen ud af den nedadgående spiral, der i går sluttede midlertidigt, da USAs næststørste detailhandelskæde gik konkurs. Håbet er nu at reorganisere forretningen og genopstå i 2003.

I en historie, der i hvert fald på overfladen minder om danske Daells Varehus' deroute, var K-mart i 1960erne og 1970erne stedet, hvor nygifte par købte alt til deres nye hjem. Men de efterfølgende årtier var ikke venlige ved detailhandelskæder, der ikke forstod, at »billigt« ikke behøver være ensbetydende med »dårlig kvalitet«. I går betalte K-mart prisen for årtiers planløs ledelse og manglende effektivtet på USAs blodigt konkurrenceprægede detailmarked, hvor nye giganter nu har taget over.

K-mart i sin nuværende form blev født i 1962, samme år som sin nu formidable konkurrent Walmart. I begyndelsen tog K-mart føringen og tæppebombede forstæderne med de karakteristiske kæmpeforretninger stoppet med lave priser på alt fra vaskemiddel og grøntsager til havestole og elektronik.

Koncernen ekspanderede hastigt, og på bare seks år rundede K-mart én milliard dollar i omsætning - hele ti år før Walmart - og åbnede forretning nummer 2000 i 1981.

Dette jubilæum blev imidlertid også perioden, hvor folk ændrede smag, og K-mart mistede sit fokus. En stadig mere velhavende befolkning blev langsomt trætte af K-marts dårlige kvalitet og tvivlsomme designsmag, der end ikke stod mål med de lave priser.

I stedet for som konkurrenten Walmart at fokusere på at holde priserne nede, men sikre kvaliteten gennem effektive indkøb og distribution, købte K-mart sig i stedet i 1984 ind i andre forretningskæder som Sports Authroity og boghandlerkæden Borders for at udvide sortimentet. Den strategi forlod man igen i 1994, hvor aktiekursen stort set havde stået stille i ti år.

Imellemtiden havde Walmart udviklet et legendarisk, supereffektivt informations- og distributionssystem, der sikrede kvalitet til bundskraberpriser og fik giganten til at ekspandere som en hvid tornado.

I de senere år har ledelsen desperat forsøgt at rette op på 20 års skævvridning. Men det var for lidt og for sent. Et katastrofalt julesalg sendte K-mart ud over afgrundens rand, som selskabet nu skal bruge det næste års konkursbeskyttelse til møjsommeligt at kravle op fra.

Spørgsmålet er, hvor mange kunder der vil være tilbage, når konkurrenterne er færdige med at benytte tomrummet til at skråle: »Attention Walmart shoppers!« Som en »blue light special« vil omstruktureringsplanerne måske vise sig kun at være et blålys.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen