Berlingske Business
LIVE
15:14 USA: Positiv åbning i vente

Gebyrer sluger gevinst ved investering

Afkast: En række faste gebyrer, som skal betales af alle, når man køber investeringsforeninger, trækkes ikke fra i de officielle statistikker over afkast. Det giver et misvisende billede, mener Dansk AKtionærforening.

Investeringsforeningernes officielle optællinger over afkast, fortæller kun en del af sandheden om, hvor meget investorerne tjener eller taber på at eje beviser i en forening.

Det er InvesteringsForeningsRådet (IFR), der løbende udsender tal for afkastet i de mere end 450 danske afdelinger fra de 20 danske investeringsforeninger.

De tal får som hovedregel stor omtale i medierne, og er formentlig genstand for yderst stor opmærksomhed hos de op mod 700.000 danskere, der i dag tilsammen har op mod 300 mia. kr. placeret i danske investeringsforeninger.

Omkostninger skjult

Men de officielle tal for afkastet, tager ikke højde for de høje omkostninger, der er ved at træde både ind og ud af afdelingerne.

Det er udgifter, som skal betales af alle - oven i den almindelige kurtage for at købe og sælge beviserne.

Direktør i Dansk Aktionærforening, Claus W. Silfverberg, finder det »misvisende, at man ikke tager højde for dette.«

»Det burde i det mindre fremgå tydeligt med en linies tekst i alle opgørelserne over afkast, at disse udgifter skal trækkes fra afkastet. Ellers er statistikkerne jo ikke pålidelige,« siger han.

Udlandet dyrest

Sekretariatschef i IFR, Peter Wendt, oplyser, at det kan koste op til 1,5 pct. at komme ind i en afdeling med danske obligationer. Afdelinger med udlandske obligationer eller aktier kan være endnu dyrere at blive medlem af. Ofte skal der her betales to pct. eller mere endnu i indtrædelsesomkostning.

Det betyder, at afkastet gennem det seneste år ikke er på de typisk fire pct.for en afdeling med korte danske obligationer, som IFR oplyser. Fra de fire pct. skal trækkes 1,5 pct. i indtrædelsesgebyr, plus kurtage, depotomkostninger m.v., så man reelt kun har fået 2,5 pct. eller mindre endnu - før salg.

Lovkrav bag gebyrer

Peter Wendt forklarer gebyret med lovkrav:

»Gebyret ved at træde ind i en afdeling går til flere ting. Omkostninger ved indkøb af nye værdipapirer, andel i markedsføringsudgifterne. Det pengeinstitut, som sælger afdelingen, får en kommission. Det nye medlem skal udrede disse omkostninger. Det står i loven om investeringsforeninger, at eksisterende kunder ikke skal betale for nye kunder,« siger Peter Wendt.

Når disse faste udgifter ikke trækkes fra i statistikkerne over afkast, og som dermed bliver pænere, end de i virkeligheden er, hænger det sammen med flere forhold, påpeger Peter Wendt.

International model

»Omkostningen afhænger jo af, hvor længe man har ejet beviset. Har man haft et bevis, der er steget 30 pct. på tre år, er medlemmets gevinst f.eks. på 28,5 pct. Men har man en anden, der er købt for tre måneder siden og har givet et afkast på én pct., har man fået et tab på 0,5 pct. Opgørelsesmetoden er international og anvendes for at kunne sammenligne foreningerne på ensartet basis«.

Peter Wendt tilføjer dog, at man i USA har suppleret med standardiserede ejerperioder på fem år, hvorfra disse omkostninger til ind- og udtræden er trukket fra.

Det sker for at skabe et bedre billede af, hvor meget man vinder eller taber ved at sætte penge i investeringsforeninger.

les@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen