Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Gammeldags lønpolitik koster dyrt

Danske virksomheder glemmer at lægge deres lønsystemer til rette, så de motiverer medarbejderne mest muligt, viser ny undersøgelse. Det koster virksomhederne dyrt.

Dansk erhvervsliv mister penge og gode medarbejdere, fordi de er for dårlige til at opstille klare spilleregler for, hvordan lønnen fastsættes, og hvordan man med løn motiverer og fastholder medarbejderne.

Virksomhederne kunne med fordel tage nye lønformer i brug, hvor gode resultater med det samme udløser en bonus.

De fleste virksomheder har en personalepolitik, som lægger alt om arbejdstider, regler for overarbejde, barselspersioner osv. i faste rammer. Men når det kommer til løn, er der et kæmpeproblem.

»Danske virksomheder bruger ikke lønnen til at skabe glæde og tilfredshed. Heller ikke selv om løn er den ultimative måde at vurdere en medarbejder på,« siger Jens Bredal fra Deloitte & Touche, der står bag en omfattende undersøgelsen af lønforholdene i 250 danske virksomheder med 1.000 ansatte.

I disse virksomheder har kun 36 pct. af medarbejderne kendskab til, hvordan lønnen fastsættes, og lige så få er tilfredse med virksomhedens lønpolitik. Få ved, hvad de skal gøre for at få mere i løn.

»Lønsystemerne i de fleste virksomheder sigter på at skabe størst mulig retfærdighed og holde utilfredshed i ave. Derfor beregner man ofte lønnen ud fra objektive kriterier som uddannelse, alder, anciennitet, titler og andre målbare ting. Men ikke ud fra hvad der øger medarbejderens indsats, potentiale, glæde og jobtilfredshed. Mange får ikke fuld anerkendelse for deres indsats, og lønnen er ikke motiverende, fordi den enkelte medarbejder har en opfattelse af, at de alligevel ikke kan påvirke den,« siger Jens Bredal.

»Nogle får måske nok mere i løn. Men de ved ikke præcist hvorfor,« tilføjer han.

Han anbefaler derfor virksomhederne at tage nye former for aflønning i brug.

»Engangsbeløb er en rigtig god ide. En slags bonus, der skal udløses løbende. Det er helt oldnordisk, at de fleste virksomheder kun forhandler løn én gang årligt med deres ansatte. Det skal ske løbende og på en måde, så gode resultater hurtigt belønnes og værdsættes,« siger han.

Uddannelseschef Anna-Marie Kold Jensen fra HTS - interesseorganisation for Handels-, Transport- og servicefag - er enig og siger, at masser af virksomheder kunne få en bedre økonomi og mere motiverede medarbejdere, hvis de ændrede på deres lønsystemer.

»De fleste virksomheder har brug for en meget bedre lønpolitik, som understøtter personalepolitikken. Jeg er overrasket over, hvor få virksomheder, der tænker på disse ting, også selv om løn de fleste steder er en af virksomhedernes største omkostninger.«

Jens Bredal oplyser, at det koster mellem 400.000 og 450.000 kr. at ansætte en ny medarbejder, hvis den gamle siger op.

»Den aktuelle og gennemsnitlige afgang af medarbejdere er på 17 pct. om året. Så en virksomhed med 100 ansatte kunne forbedre resultatet med 5-6 mio. kr., hvis de med deres lønformer blev bedre til at fastholde flere medarbejdere. Et problem, der i øvrigt bliver mere og mere vigtigt, eftersom der over de kommende ti år bliver 170.000 færre personer mellem 20 og 40 år, som følge af den tiltagende aldring af befolkningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen