Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

G7 landene vil tale økonomien ud af krise

Finansministrene fra verdens syv førende industrinationer i organisationen G7 forsøgte til det yderste at udnytte de små tegn på, at verdensøkonomien igen er i bedring, da de var samlet til G7-møde i Canada.

OTTAWA

Selvom tonen var positiv på G7 landenes møde i går, lød der også kritiske røster over, at finansministrene i nogen grad valgte at overse de farer, der fortsat kan blokere for det økonomiske opsving. I den fælles erklæring fra mødet var de positive tegn understreget, mens man eksempelvis ikke havde berørt bekymringen over den fortsatte recession i Japan.

»Siden vi mødtes sidste gang, er udsigterne til fornyet vækst i vore økonomier generelt set blevet forstærket, selv om der fortsat er risici. Vi forbliver på vagt, og vi vil fortsat tage de nødvendige skridt for at promovere en stærk og bæredygtig genrejsning af økonomien, lød det i den fælles erklæring.«

Et for optimistisk synspunkt, konstaterede finansanalytikeren Robert Scott fra det Washington-baserede Economic Policy Institute. Han var overrasket over, at Japan var blevet forbigået i tavshed i erklæringen.

»Jeg synes, at det er bemærkelsværdigt, fordi Japan tydeligvis stadig hænger fast i recessionen og helt klart har strukturelle problemer. Jeg tror, at det, de prøver på, er at tale økonomien op,« lød Robert Scotts vurdering.

Ministre og nationalbankdirektører fra de syv lande, der foruden værtslandet Canada er USA, Japan, Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Italien noterede sig, at der i øjeblikket er en stærk vækst i Rusland samt fremskridt i Argentina. Men det magtfulde forum havde ingen konkrete handlingsplaner til støtte for verdensøkonomien, selv om USAs finansminister, Paul O'Neill, gjorde sit til at fastholde det optimistiske toneleje.

»Jeg tror, at verden igen har fået fast grund under fødderne, konstaterede finansministeren fra verdens førende økonomi, der selv har været ramt af økonomisk nedtur.

De generelle vendinger blev også holdt om det sorteste kapitel i verdensøkonomien. Det er fortsat Japan, som efter 11 års stagnation og en banksektor med mindst 277 mia. dollar i tvivlsomme udeståender giver finanseksperterne hovedpine. Den japanske finansminister, Masajuro Shiokawa, sagde, at han havde fortalt sine G7 partnere, at den japanske regering ikke forventer økonomisk vækst i år, mens forudsigelserne for året derefter går på en procent.

»Alle i mødelokalet nikkede bare høfligt, så det ser ud til, at de forstod min erklæring,« sagde Shiokawa på pressemødet bagefter.

Kriseramte Argentina fik verbal støtte, men der var ingen umiddelbar støtte i tiltrængt klingende mønt.

»Vi byder de seneste handlinger fra de argentinske myndigheder velkommen som skridt i den rigtige retning. Vi opfordrer dem til at arbejde tæt sammen med Den Internationale Valutafond (IMF), og det internationale samfund om et finansielt og socialt bæredygtigt reformprogram, der vil forøge udsigterne til vækst og fremtidige udenlandske investeringer,« lød det i G7 erklæringen.

Rusland blev bemærket for sin »stærke vækst og betydningsfulde strukturreformer«, men den russiske regering blev dog samtidig opfordret til at fortsætte reformarbejdet.

Med hensyn til verdens fattigste lande indrømmede G7 medlemsnationerne, at de står over for enorme problemer.Ritzau/AFP

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen