Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Fremtidens supermarked

Kundepleje: Fremtidens kunder vil ikke nøjes med at skovle varer i vognen i supermarkedet. Den britiske supermarkedskæde Sainsbury's har indrettet en helt ny slags supermarked på kundernes betingelser.

LONDON

Det kan kræve mere end almindeligt gå-på-mod at få klaret de daglige indkøb. Barnet skriger, mens man storker rundt mellem hylderne og fejer skummetmælk, havregryn og opvaskemiddel ned i vognen for senere at stå i kø i hvad, der føles som timevis. Manden har slet ikke lyst til at være der og surmuler, fordi han hellere ville være hjemme og se fodbold.

Det var nogle af de svar, den britiske supermarkedskæde Sainsbury's fik, da de spurgte deres kunder, hvad der er allermest irriterende ved at skulle handle ind. Samtidig spurgte kæden også en udvalgt gruppe kunder, hvordan problemerne kunne løses i en perfekt verden.

Resultatet af undersøgelsen kom til at være med til at udforme designet af det seneste supermarked af Sainsbury's i alt 450 supermarkeder i Storbritannien.

En af de ting, undersøgelsen fastslog, var, at kunderne har tre forskellige behov, når de skal handle dagligvarer. Der er de travle arbejdsmennesker, der skal skynde sig og hurtigt vil ind og ud med deres dagligvarer.

Men de samme mennesker kan have dage, hvor de har behov for at slentre langsomt rundt og lade sig inspirere af vareudvalget og få nye ideer. En tredje ting, kunderne havde brug for, var, at supermarkederne blev bedre til at gøre indkøbsturen til en sjov og spændende oplevelse for børnefamilierne.

Hurtigmarked

Det nye supermarked i Hazelgrove ved Manchester er en nyskabelse på mange fronter. For kunder med en stresset hverdag har Sainsbury's lavet et såkaldt hurtigmarked, hvor de allervigtigste fødevarer og færdigretter er udskilt i en speciel butik, så man ikke behøver at vandre gennem metervis af hylder med kattemad for at købe en pakke cornflakes.

Kunderne slipper også for at bruge tid på at finde en parkeringsplads. Uden for hurtigmarkedet findes en ekspres-parkering, der i samme øjeblik kunden parkerer tæller ned fra tyve minutter. Det sikrer, at det altid er til at finde en parkeringsplads.

Men selv om man skulle have god tid, er det ikke alle dele af indkøbsturen, der er lige fornøjelig. Derfor er der i det nye supermarked mulighed for at købe sig fra den lidt mere sure del af indkøbene. For omkring 60 kroner kan man sætte sig til rette med en kop te eller kaffe i supermarkedets café og aflevere sin indkøbsseddel til en »personlig shopper«.

Denne personlige indkøber bliver udstyret med en radio, så vedkommende kan tage imod ordrer om lige præcis hvilket mærke opvaskemiddel, der skal i indkøbskurven og i øvrigt informere om der er specielle tilbud.

Har man ikke lyst til at betale så mange penge oven i det almindelige husholdningsbudget, kan man for omkring 20 kroner mindre betale sig fra at skulle stå i kø og derefter fumle med at få varerne ned i plasticposer. I stedet parkerer man indkøbsvognen og lader andre om at ordne det praktiske og henter varerne på den anden side af kasseapparatet.

Mælkeautomater

For børnefamilier har Sainsbury's indrettet en børnezone med en udstilling i samarbejde med London Science Museum, der skal distrahere de små fra at distrahere de voksne, mens de handler ind.

Samtidig vil der for fremtiden være specielle parkeringspladser tæt ved indgangen for børnefamilier, der skal slæbe frem og tilbage med barnevogne og klapvogne.

Og for de modvillige mænd, der hellere ville være hjemme og se sport frem for at hjælpe til med at slæbe mælkekartoner og kartofler, er der mulighed for at følge sportsudsendelserne fra cafeen, ligesom der også bliver mulighed for at logge sig på nettet fra supermarkedet.

Kundeundersøgelsen kom også frem til en anden nyskabelse, der kan lette de ekstra stressede. For de, der ikke kan nå at komme i supermarkedet inden lukketid eller sent på aftenen opdager, at de er løbet tør for mælk eller andre nødvendigheder, er der planer om at sætte automater op. På den måde kan man smutte forbi uden for åbningstiden og trække sig en liter mælk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen