Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Fra kræmmer til millionær på bare ni år

Det startede med et parti paraplyer på et kræmmermarked. I dag omsætter Tiger-kæden for godt 300 mio. kr. og er parat til at indtage resten af Europa. Men ånden værner stifteren Lennart Lajboschitz om.

Artiklen fortsætter under annoncen
På trods af det polskklingende navn er ejeren og stifteren af ti- og tyvekronersbutikkerne Lennart Lajboschitz pæredansk. Det startede med et parti paraplyer, som han og hustruen Suzanne Lajboschitz solgte på et kræmmermarked, og i dag har kæden 54 butikker og er parat til at indtage resten af Europa.

Meget af succesen er drevet af tilfældigheder. Den første butik åbnede i 1995, fordi parret ikke ville byde deres børn et liv på kræmmermarkeder..

Butik nummer to åbnede, fordi svigerinden skulle have et sommerferiejob, og konceptet med udelukkende at sælge ting til ti og tyve kroner opstod, da Lennart og familien var seks uger på Bornholm, og svigerinden ikke vidste, hvad hun skulle tage for varerne. Lennart Lajboschitz gav derfor beskeden om, at hun skulle sælge det hele til ti kroner stykket, indtil han kom hjem. Det viste sig at være en succes, og kunderne strømmede ind.

»Vi lagde mærke til, at når alle varerne koster det samme, kaster kunderne varerne ned i kurven på en anden måde. Men visionen for os har altid været at sælge ting, som folk ikke forventer kan sælges til ti og tyve kroner,« siger Lennart Lajboschitz.

Meget er sket siden. Lennart Lajboschitz står stadig for indkøb, og han rejser til hovedsageligt Østen i godt to måneder om året for at købe varer til butikkerne - altid med hustruen som sparringspartner.

Børnene får ikke lov
Med det krusede hår og afslappede tøj ligner 46-årige Lennart Lajboschitz, som har sin daglige gang på hovedkontoret på Rådhuspladsen, ikke prototypen på en direktør med ansvaret for over 400 ansatte. Selv kalder han sig igangsætter.

»Jeg er mere en udviklingsmand end en administratortype. Den dag jeg ikke synes, det er sjovt mere, finder jeg på noget andet at lave,« siger Lennart Lajboschitz.

På trods af fire børn, som i dag er mellem otte og 19 år gamle, er der ikke lagt op til, at børnene skal føre virksomheden videre.

»Det får de ikke lov til. De skal forfølge deres egne drømme og ikke stå i skyggen af mig. Jeg har ikke noget helligt forhold til Tiger, og det kan være, jeg en dag sælger virksomheden og starter noget andet op,« siger Lennart Lajboschitz.

Baggrunden er en HF-eksamen med 6,9 i gennemsnit. Derudover har Lennart Lajboschitz arbejdet på fritidshjem og været fotograf, før han som 23-årig begyndte at købe restpartier op.

»Sådan nogle som mig har ofte ingen uddannelse, og det kan godt være en fordel. Jeg kaster mig ud i tingene og samler på succeserne i stedet for at analysere problemet tyve gange først,« siger Lennart Lajboschitz.

Hustruen Suzanne Lajboschitz, som hele tiden har været med på sidelinien, driver i dag Tiger-butikken på Østerbro, og en stor del af medarbejderstaben i virksomheden består af venner og familie.

»Det giver personalet engagement og ejerskab i konceptet. Jeg har prøvet at ansætte professionelle. Men det fungerede bare ikke,« konstaterer Lennart Lajboschitz.

Kogebøger og børnespil
På trods af den hurtige vækst på ni år er Lennart Lajboschitz ingen arbejdsnarkoman. To en halv måned om året holder han ferie, ofte sammen med den store familie.

»Det kan lyde mærkeligt - men jeg har fra starten valgt ikke at arbejde specielt meget,« siger Lennart Lajboschitz om arbejdsdagen, som begynder klokken ni og slutter klokken 18. Kun en enkelt arbejdsdag om ugen ligger fast - nemlig den, hvor han kører op til det nyindkøbte sommerhus i Nordsjælland for at arbejde alene.

»Der kan jeg ikke læse mails, og telefonen tager jeg ikke - der er bare ro til at få arbejdet igennem,« siger Lennart Lajboschitz.

De mange penge ser han ikke, for dem har han troligt investeret i virksomheden, som han åbenlyst brænder for. I indkøbsafdelingen på Rådhuspladsen står alt fra børnespil til hjerteformede stegepander hulter til bulter, og Lennart Lajboschitz lyser op, da han fremviser de kommende varer, som bl.a. består af en kogebog skrevet af Jan Hurtigkarl.

»Det er sjovt at købe ind og se, hvordan kunderne opfatter varerne, og om mine ideer holder stik. Men alfa og omega er, at jeg bliver udfordret, og at vi har en god arbejdsplads,« siger Lennart Lajboschitz.

Selskabet Zebra, som står bag Tiger-butikkerne, ejes af holdingselskabet Mitco, som Lennart Lajboschitz også ejer. Derudover ejer han et ejendomsinvesteringsselskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen