Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Forsikringsboom trækker ud

Sundhedsforsikringer: Det er svært for privathospitaler og forsikringsselskaber at bedømme virkningen af de nye sundhedsforsikringer. Hospitalerne har store forventninger.

Antallet af sundhedsforsikringer vokser støt og roligt fra måned til måned. I dag skønner forsikringsbranchen at mellem 150.000 og 200.000 danskere er omfattet af en sundhedsforsikring, og optimisterne i branchen regner med, at antallet vil være oppe på 300.000 ved udgangen af året.

Forsikringerne, der stort set udelukkende tegnes som kollektive virksomhedsordninger, skal sikre, at de forsikrede kan springe sygehuskøerne over og gå direkte til behandling på et privathospital.

Men den voldsomme udvikling i sundhedsforsikringerne er langt fra slået igennem hos privathospitalerne.

Flere forklaringer

Ifølge direktør Frank Pedersen fra Codan er der flere forklaringer på, at eksplosionen i antallet af forsikringer ikke slår voldsomt igennem hos privathospitalerne.

Dels tegnes forsikringerne stort set udelukkende for erhvervsaktive - altså raske mennesker. Dels har der for visse ordninger været en klausul om, at lidelser man havde, da forsikringen blev tegnet, ikke er dækket de første to år.

Og endelig er der en stor del af forsikringsudbetalingerne, der går til forskellige speciallister i stedet for til de egentlige privathospitaler.

»Vores erfaring siger, at forsikringerne bliver brugt 5-6.000 gange om året for hver 100.000 forsikrede. Og det er under halvdelen, der bliver behandlet på privathospitaler. De har måske tilsammen 165 senge, og hvis hver seng kan generere 100 behandlinger på et år, så betyder det, at der er kapacitet til 16.000 behandlinger om året. Og i øjeblikket skal de forsikrede måske bruge 5.000,« siger Frank Pedersen.

Forsikringsselskabernes forventninger om, hvad de skulle udbetale på grund af sundhedsforsikringer, var da også vildt overdrevet, da begrebet slog igennem for tre år siden. Dengang lå de årlige præmier på omkring 2.500 kr. pr. forsikret. Men siden er prisen sat ned cirka ti gange til omkring det halve.

Stigende udbetalinger

Hos konkurrenten Danica bekræfter direktør Jesper Winkelmann, at det er kun er fem til seks procent af sundhedsforsikringerne, der bliver brugt.

»Men for første gang i privathospitalernes historie giver det mulighed for lønsomhed, fordi de får en tilgang af kunder, som de ikke har haft før,« siger Jesper Winkelmann, som forventer en stigning i udbetalingerne, når det rigtig er gået op for de forsikrede, hvad ordningen dækker.

Konsulent i Dansk Handel & Service, Annette Skjoldager, der repræsenterer Privathospitalernes brancheforening, forventer, at privathospitalerne fremover vil opleve en kraftig stigning i antallet af forsikringspatienter.

Til gengæld vil antallet af privatbetalende patienter falde. Enten fordi de er blevet omfattet af en forsikringsordning, eller fordi ventelisterne i det offentlige er bragt så meget ned, at de hellere vil vente fremfor at betale selv.

sow@berlingske.dk

mcr@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen