Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Forbrugernes nye vagthund

Vagtskifte: Den 41-årige journalist og tidligere EU-parlamentariker Kirsten Jensen valgt som ny formand for Forbrugerrådet.

Forbrugerrådets formand hedder fortsat Kirsten, men nu med efternavnet Jensen.

Kirsten Nielsen, der selv ønskede at stoppe efter at have stået i spidsen for den indflydelsesrige organisation i 23 år, blev i går afløst af Kirsten Jensen, der har erfaringer med forbrugerpolitik fra blandt andet Europa-Parlamentet, som hun var medlem af fra 1989-99, valgt af Socialdemokratiet.

Det 55 år gamle Forbrugerråd har dermed gennemført et generationsskift i ledelsen, idet Rasmus Kjeldahl for nyligt afløste Benedicte Federspiel som direktør.

Samtidig indvarsles der et stilskift.

Kirsten Nielsen har været formand på fuld tid - Kirsten Jensen, der blev enstemmigt valgt for foreløbig to år, vil beholde sit job som konsulent for International AIDS Vaccine Initiative.

Politisk arbejde

Den nye forbrugerformand er 41 år og har arbejdet som journalist, bl.a. som redaktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Men hun har først og fremmest været optaget af politisk arbejde fra hun som teenager var medstifter af DSU Græsted-Gilleleje.

Fra 1982-99 sad hun med korte afbræk i Socialdemokratiets hovedbestyrelse og forretningsudvalg, og i Europa-Parlamentet var hun leder af de danske socialdemokraters delegation og næstformand for de europæiske socialdemokraters gruppe.

Hun var medlem af parlamentets miljø-, folkesundheds- og forbrugerbeskyttelsesudvalg med særlig fokus på affaldspolitik, kemilovgivning, forbrugerpolitik og fødevaresikkerhed, ofte i samarbejde med Forbruegrrådet.

Kirsten Jensen beklager, at den nye Finanslov har skåret kraftigt ned på Forbrugerrådets bevillinger.

»Forbrugerbeskyttelse er til fordel for et velfungerende marked, og det er ikke nogen god idé at sætte et velfungerende forbrugerarbejde på skrump. Men det tager ikke modet fra os. Vi har ikke været og vil aldrig blive afhængig af én indtægt,« fastslår Kirsten Jensen.

Både hun og Rasnus Kjeldahl mener, at interesseorganisationer som Forbrugerrådet er ved at få større indflydelse i EU-sammenhæng end selv nationalstaterne, blandt andet i de lovforberedende arbejde.

lumby@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen