Berlingske Business
LIVE
15:17 MT Højgaard fastholder forventninger

Flyrejse uden boardingkort

Elektronisk rejse: Som det første luftfartsselskab i verden gennemfører SAS den papirfri rejse, der fra 1. juni især skal gøre forretningsrejser enklere og hurtigere og samtidig skære omkostningerne ned, ved at flere begynder selv at købe og tjekke ind hjemmefra elektronisk.

STOCKHOLM

Den billetløse rejse er et vigtigt element i det ny SAS-koncept, Scandinavian Direct, der skal føre til besparelser gennem forenkling.

Hjemmefra kan kunden via internettet reservere og betale sin rejse med et kreditkort. Den til tider møjsommelige indtjekning i lufthavnen er overstået ved PCen, og ved rejser uden bagage kan den rejsende gå direkte ud til flyet uden først at skaffe sig et boardingkort i papir. Kreditkortet fungerer som dokumentation under hele rejsen også ved sikkerhedskontrollen, og først ved gaten får den rejsende en lap med sædenummer. Selvindtjekningen kan ske op til 22 timer før afrejse.

I de seneste 6-12 måneder har de forretningsrejsende ifølge marketingdirektør Jens Willumsen markant ændret holdning til det at rejse. Krav om stor service og særbehandling med dyre billetter er afløst af et behov for enkelhed og hurtighed. Og andelen af »hjemmebookinger« skal øges.

En ny og enklere hjemmeside er klar fra 28. maj, og fra 1. juni er Scandinavian Direct en realitet på indenrigsruter og ruter mellem de skandinaviske lande. I august-september er det planen, at det ny koncept for Europarejserne bliver præsenteret.

Strukturen i billetpriserne forsøger SAS at gøre mere overskuelig med nye betegnelser, og samtidig bliver det muligt at få op til 30 procent rabat ved at bestille syv dage før. Ordene business og economy afløses af daily og weekend, som betegnelser for graden af fleksibilitet. En daily betyder fuld pris og fuld fleksibilitet og svarer til business i dag. En daily 4 skal bestilles fire dage før og giver 20 procent rabat, der er mulighed for at ændre hjemrejse samt få 75 procent tilbage af ikke benyttede billetter.

Ens servering

En weekend-billet koster 50 procent af en daily, kan købes samme dag, men kræver en overnatning lørdag eller søndag. En weekend 14 skal bestilles 14 dage før og koster 30 procent af en daily. Ubrugte weekend-billetter refunderes ikke.

I Scandinavian Direct-fly forsvinder gardinet mellem de dyre og de knap så dyre sæder, og serveringen bliver ens for alle. Af hensyn til de, der vil arbejde om bord, serveres maden i plasticæsker i stedet for på bakker. SAS har konstateret, at kunderne sætter pris på et ordentligt morgenmåltid, så det bliver genindført. Et nyt design af æsker og bægre i orange og hvidt prydet med engelske ord markerer den synlige side af Scandinavian Direct.

Om 14 dage genindfører SAS stålbestik på flyvningerne i Europa. De europæiske luftfartsmyndigheder har ophævet forbuddet mod stål som følge af 11. september, mens USA fastholder forbuddet. Ifølge SAS har sløve plasticknive og svage gafler givet anledning til adskillige uheld.

Nye rabatter

SAS har i den seneste tid mistet store indtægter på grund af færre fuldt betalende forretningsrejsende. Koncernchef Jørgen Lindegaard lægger ikke skjul på, at det ny koncept kommer til at koste penge på grund af flere rabatmuligheder, men tabet skal opvejes af større produktivitet og mindre udgifter. Scandinavian Direct er desuden testbase for de ændringer, der er på vej på de europæiske ruter, og når effektiviseringen slår igennem her, forventer Jørgen Lindegaard bedre lønsomhed i SAS Airline.

»SAS' problem er ikke dovne medarbejdere og for høje lønninger, men først og fremmest en meget stor og kompleks organisation, som vi ikke udnytter godt nok, som fortsat er vores mål, især på de interkontinentale ruter,« siger Jørgen Lindegaard.

Blandt SAS' øvrige nyheder til kunderne er en beskedservice via SMS. Hvis kunder taster deres mobilnummer samtidig med den elektroniske billetbestilling, vil de få besked om forsinkelser og forventet afgang via mobilen.

Scandinavian Direct er baseret på kunder, der ønsker enklere rejser og mere værdi for pengene. De vil kunne forstå, hvad de betaler for, og have den service, de virkelig behøver.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen