Berlingske Business
LIVE
13:49 GN Store Nord og Novo er lyspunkter i C20

Flygiganter på krisekurs

Både luftfartsselskaber og flyproducenter indtager styrtpositioner ovenpå dårlige regnskaber. Problemerne stikker langt dybere end den økonomiske opbremsning.

NEW YORK

Som passager ved man, at selv den mest ubehagelige flyvetur ender på et eller andet tidspunkt. Det privilegium har luftfartsselskaberne ikke. Deres økonomiske rystetur har varet i mere end et år, og der er ingen lufthavn med klart vejr i sigte.

I sidste uge offentliggjorde en række amerikanske luftfartsselskaber deres kvartalsregnskaber. Verdens største, American Airlines, tabte 924 mio. dollar i tredje kvartal. »Uanset hvordan man ser på tallene, er de forfærdelige,« sagde direktør Don Carty.

USAs tredjestørste, Delta Airlines, tabte 326 mio. dollar og vil fyre 8.000, hvilket har reduceret staben med 35 pct. på et år. Nummer to, United Airlines, flyver efter delvist fejlslagne forhandlinger med medarbejderne om omkostningsreduktioner ifølge manges vurdering direkte mod konkursretten, hvor US Airways allerede er nødlandet. United sagde i går, at man vil spare 1,4 mia. dollar og fyre 1.250, og at man forhandler videre med de ansatte om at spare over fem mia. dollar i lønudgifter over fem år.

Kun alle discountselskabers moder, Southwest Airlines, havde overskud, men advarede om, at en ubrudt serie overskud gennem 46 kvartaler snart kan få en brat ende.

Samlet ventes amerikanske luftfartsselskaber at tabe 1,6 mia. i tredje kvartal eller syv mia. for hele året. Det er den værste krise i moderne tid.

Krisen smitter indlysende nok af på flyproducenterne. American Airlines meddelte eksempelvis Boeing, at man aflyser alle ordrer for de næste to år, og selskabet er ikke alene. Følgelig reducerede Boeing sine forventninger til antal leverede fly næste år fra mellem 275 og 300 til mellem 275 og 285. Til sammenligning leverede flyfabrikken 527 fly sidste år og formentlig 380 i år.

Heller ingen jubler i Europa. Men problemerne forekommer knapt så dybe her. Til en start har europæiske Airbus netop sikret sig en kæmpeordre på 120 A319-fly plus optioner på 120 flere fra den engelske discount-succes EasyJet. Den ordre sikrer, at Airbus mageligt kan nå målet om at levere 300 fly næste år - hvilket i øvrigt for første gang ville bringe Airbus foran ærkerivalen Boeing om at levere flest fly.

Flere europæiske luftfartsselskaber ser også ud til flyve mod bedre vejr. Investeringsbanken Goldman Sachs sagde tidligere på måneden, at Lufthansa og British Airways stod stærkt, mens hollandske KLM, som har været mindre effektiv til at skære i omkostningerne, stod svagest. Også den tidligere yndling, Air France, stod svækket efter en omfattende pilotstrejke. Man kunne tilføje, at SAS har klaret sig overraskende godt.

Men alt er relativt, og selv om europæerne ser ud til at klare sig lidt bedre end amerikanerne, betyder det ikke, at alt er godt. For luftfartsindustrien globalt er den overfladiske forklaring selvfølgelig 11. september og økonomisk opbremsning - hvilket på dansk betyder for meget kapacitet og for få passagerer. Men problemerne stikker meget dybere.

Hæmsko

For det første er hele den førhen så overregulerede luftfartsindustri styret af gammeldags regler, der stadig hæmmer bevægelsesfriheden. Eksempelvis eksisterer der skrappe regler om ejerskab, der i praksis betyder, at et lands luftfartsselskab ikke kan eje et andet lands. Konsolidering er derfor i bedste fald besværlig og tvinger selskaberne til at deles om ruter med halvtomme fly. Samtidig udgør omkostningsstrukturen en betonklods om haleroret med enorme lønudgifter og ringe produktivtet - en pilot kan nemt tjene en mio. kr. om året for, hvad der reelt er et halvdagsarbejde.

Rutestrukturen, hvor selskaberne opbygger rutenet omkring store transitlufthavne, passagerne skal igennem, er et andet problem. I de senere år har lønsomme discount-selskaber som Southwest, Easyjet og Ryanair gnavet store markedsandele fra de etablerede ved at flyve direkte mellem sekundære, billigere lufthavne - og i øvrigt udnytte deres fly supereffektivt med helt ned til tyve minutter på jorden mellem flyvninger.

Et økonmisk opsving og en afblæsning af krigen i Irak vil hjælpe de etablerede selskaber. Men så længe selskaber og myndigheder ikke får solidt greb om de underlæggende problemer, er der ifølge mange iagttagere tale om symptombehandling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen