Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Flink fyr når til tops

Deutsche Telekom får fra i dag en ny, øverste chef efter den kuldsejlede Ron Sommer. Han hedder Kai-Uwe Ricke og kender virksomheden til bunds. Faderen er en af hans forgængere.

BERLIN

Flinke fyre har det i reglen svært ved at nå toppen. De er for flinke. Det er derfor lidt af en bedrift, at netop Kai-Uwe Ricke i går blev udnævnt til ny chef for Deutsche Telekom, Europas største teleselskab.

Den 41-årige Ricke er en mand, som ingen kan sige et ondt ord om, og som alligevel er klatret op ad karrierestigen med en bemærkelsesværdig fart. Direktøren med hang til korte smil har en urban omgangstone og betegnes som den perfekte svigersøn. Mange medarbejdere kalder ham bare Kai, hvilket er usædvanligt i et land, der holder på formerne. I modsætning til sin forgænger Ron Sommer, der tilskrives solkongemanerer, er han en jordbunden type, der også kan forplante tillid til kritiske sjæle.

Det sås tydeligt på den internationale IT-udstilling Cebit i Hannover i foråret. Chefen for Telekoms amerikanske datterselskab Voicestream, det nuværende T-Mobile USA, var på talerstolen med en peptalk, der bar mere præg af reklame end af realiteter. Bob Stapleton hed han, og han blev bakket op af en film med skuespillerinden Catherine Zeta-Jones, der lancerede Voicestreams nye slogan: Get More, hed det.

Olie på vandene

Først da Kai-Uwe Ricke, dengang leder af T-Mobile, fik ordet, kom der ro over de bekymrede analytikere i salen. Ricke talte roligt og velovervejet om bedre resultater, flere kunder, øget markedspotentiale og større omsætning. Han var klar over, at tilhørerne vidste, at Voicestream var et selskab i frit fald, det mindste af de landsdækkende, amerikanske mobilselskaber, og med et dramatisk dræn i kundekartoteket. Disse problemer gjaldt det om at tage fat på, hvis analytikerne skulle få tillid til foretagendet. Og de nikkede anerkendende.

Med til historien hører imidlertid også, at Voicestream blev købt for 40 milliarder euro, der i dag kaldes overpris, og er blevet et af Deutsche Telekoms smertensbørn. Ricke var med til at hive handelen i land - sammen med Ron Sommer. Han har således medansvar for det amerikanske problem.

Hans forhold til Telekom svarer i øvrigt til George W. Bush og Det Hvide Hus. Faderen, Helmut Ricke, var chef for koncernen inden Ron Sommer. Også af den grund kender han firmaet til bunds.

Den oprindelig bankuddannede Ricke junior har gået på en europæisk handelshøjskole i Tyskland og begyndte sin professionelle opstigning hos forlagsgiganten Bertelsmann. Senere kom han til mobilselskabet Talkline, en konkurrent til Telekom, og byggede det op til den næststørste udbyder i forbundsrepublikken. I slutningen af 1997 hentede Sommer ham over, og i løbet af få år bankede han Telekoms mobilselskab, T-Mobile, fast som nationens mest succesrige. Samtidig holdt han Vodafone fra livet, så den britiske modspiller ikke har fået det fodfæste i Tyskland, man sikkert havde ønsket sig.

Motto

Ricke, der er far til to, har også et motto: »Jeg forsøger at gøre dét, jeg netop er i gang med, så godt som muligt.« Storhedsvanvid er altså ikke lige ham, hvilket formentlig er medvirkende til, at de magtfulde medarbejderrepræsentanter i Deutsche Telekoms bestyrelse har været blandt hans støtter, da Sommers efterfølger skulle findes. At valget har taget så lang tid skyldes sikkert, at man har haft kvalificerede kandidater udefra, som man ikke kunne enes om. Det gør Ricke til en kompromiskandidat, hvilket kan være en styrke og en svaghed. Men netop kompromisets folk har det med at være flinke, så på den måde giver valget af den stille diplomat og søn af huset god mening.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen