Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Finanstilsynet angriber pensionsbranchen

Bandbulle: Pensionsselskabernes aftaler med kunder er for uklare. Dermed risikerer branchen at tabe store pnege, når kunder anlægger retssager for at få de penge, de mener at have krav på, frygter Finanstilsynet.

Det er sjældent, at Finanstilsynet uopfordret og med klar røst lufter alvorlig bekymring for den finanssektor, det fører tilsyn med.

Men det skete i går, da Finanstilsynets direktør Henrik Bjerre-Nielsen sendte en bandbulle afsted mod pensionsbranchen ved en konference i København i går.

Populært sagt frygter han, at pensionsselskaberne i deres kontrakter med kunderne bruger så uklare formuleringer, at selskaberne risikerer at tabe retssager til kunder, der føler sig snydt, fordi de ikke har forstået den indviklede tekst i policen.

Henrik Bjerre-Nielsen kaldte det et »væsentligt potentielt risikoområde«, at der mangler lighed mellem, hvad selskaberne indberetter til Finanstilsynet om deres økonomiske forpligtelser, og hvad selskaberne skriver i kundernes kontrakter.

»Det er vores erfaring, at aftalerne på pensionsområdet ikke altid har den nødvendige klarhed,« sagde Henrik Bjerre-Nielsen.

Branchens ansvar

Konferencen blev afholdt af en af aktørerne på arbejdsmarkedspensionsområdet, Pensionsselskaberne, og Finanstilsynets direktør var blevet bedt om en udlægning af branchens ansvar.

Kommentaren falder efter en periode, hvor pensionsselskaberne i forvejen er beskyldt for at lægge alle tænkelige forbehold ind i deres aftaler med kunderne. Hvor branchen før konkurrerede skarpt om at tilbyde kunderne de største bonusrenter, har 2001 vist, at det kan blive svært i fremtiden at honorere de høje løfter.

En populær version har været at sige til kunderne, at de godt nok får en bonusrente oveni den garanterede rente, de har krav på. Men bonusrenten kan trækkes tilbage, hvis samfundsøkonomien udvikler sig markent anderledes end ventet.

Henrik Bjerre-Nielsen vil ikke uddybe, om det er disse aftaler, han specifikt går efter. Så konkret vil han ikke være.

»Det er mere et generelt indtryk, vi har, at der er sket en udvikling over årene, hvor aftalerne er blevet mere uklare,« siger han.

Formanden for brancheorganisationen Forsikring & Pension, Holger Dock, er meget uenig.

»Der har ikke været alvorlige retssager eller kritik af det system, vi kører med. Og tilsynet har fulgt med i det gennem årene uden at gøre indsigelser mod det, så de må jo have anerkendt, at det har været i orden - også med hensyn til detaljeringsgraden i aftalerne mellem kunderne og os,« siger Holger Dock, som også er direktør i AP Pension.

Han undrer sig derfor over, hvorfor tilsynet finder kritikken og bekymringen nødvendig.

Men Holger Dock ser faktisk gerne at tilsynet blander sig mer ei dne forstand, at han efterlyser, at tilsynet kunne give en bindende forhåndsbesked - en form for o.k.-stempel til de kontrakter, selskaberne opererer med.

Men det får de ikke.

»Ifølge EU-reglerne må vi ikke have et godkendelsessystem. Og vi har i øvrigt slet ikke den juridiske kompetence på aftale-området til at gøre det,« siger Henrik Bjerr-Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen