Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Filmstjerner går i krig mod pirater

Hollywood-stjerner beder IT-branchen om hjælp til at holde produktionen i gang.

LAS VEGAS

Hollywoods superstjerner beder nu IT-branchen om hjælp i krigen mod kopiering af software, film og musik.

»Jeg satser mine egne penge, en masse arbejde og 2.000 medarbejdere job, hver gang jeg laver en ny film, og jeg har ikke råd til at blive ved, hvis den ulovlige kopiering fortsætter,« sagde manden bag nogle af Hollywoods største successer nogensinde, Starwars-instruktøren George Lucas på computershowet Comdex i Las Vegas.

George Lucas var taget på lynvisit til Hollywood udelukkende for at optræde sammen med mediemagnaten Rupert Murdochs højre hånd, adm. direktør Peter Chermin, der talte dunder til forsamlingen af IT-folk, der har gjort det muligt for små midler at downloade og kopiere biograffilm og musik.

»Vi må have acceptere det synspunkt, at tyveri af copyright er lige så alvorligt som hijacking af fly,« sagde Chermin og tilføjede, at kopieringen det seneste år formentlig er steget 20 pct., og at det gør ondt i Hollywoods økonomi, hvor der kun er en fortjenstmargin på omkring fem pct., og hvor 50 pct. af indtægterne er budgetteret til at komme fra udleje og salg af video og DVD.

Ingen forslag

Hverken stjernekrigsinstruktøren eller Chermin havde konkrete forslag til løsning af problemet, som også rammer IT-branchen selv, som når dens software eller chip angribes. Det tog f.eks. kun hackere en måned at knække koderne til Microsofts Xbox-maskine for et år siden.

»Publikum må forstå, at vi er nødt til at have indtægter. Men vi er åbne over for hvordan de skal komme. Ingen har så fleksibel en forretningsmodel som filmindustrien, hvor vi altid har haft en voldsom teknologisk udvikling,« sagde han.

Den danske forretningsmand og filmproducent Jens Welling, der driver firmaet Missionretail i Californien, deltog i pressemødet bagefter og spurgte, om ikke branchen kunne gøre noget selv mod f.eks. de høje priser i Skandinavien og den store forskel i pris på DVD- og videofilm.

»Det med afgifterne lobbyer vi hårdt for, men prisforskellen skyldes, at det er meget dyrere at lave en DVD end en videofilm. DVDen skal have en master, og det bliver dyrt, når prisen i små lande ikke kan fordeles i millionoplag,« svarede formanden for Fox Filmed Entertainment, Jim Gianopolos, der også afslørede, at hans firma arbejder med en slags dogmefilm, »Catch That Girl«, som bliver en såkaldt remake, en genindspilning på amerikansk af »Røvertøsen« fra sidste år.

Ikke alle Hollywood-folk er lige bange for den moderne teknologi.

På Comdex optrådte skuespilleren Kevin Spacey med eget pressemøde.

Det var ham, der for et par år siden netop i Las Vegas lavede filmen »Pay It Forward« om, at man selv kan medvirke til at gøre verden bedre, og han lancerer nu efter den devise internet-siden TriggerStreet.com, hvor filmtalenter kan føre sig frem.

Pisst!

Hollywood-kolleger som Francis Ford Coppola, Matt Damon og Ben Afflack driver allerede tilsammen to andre sider med lignende formål, Zoestrope.com og Greenlight.com.

At ikke alle er enige om, at piratkopiering er en dårlig ting, blev der givet bevis for på en stand ved siden af Comdex' pressecenter.

»Du kan købe en DVD-brænder, der kan kopiere en spillefilm på 50 minutter. En blank skive koster fire dollar. Maskinen koster 499 dollar med software, der kan knække koderne. Den må vi ikke sælge her, men vi har den i en lastbil ude på parkeringspladsen, hvis du er interesseret...«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen