Berlingske Business
LIVE
13:02 Europæiske markeder i små plus

Festival er også for iværksættere

Lige ved siden af lønslavernes røde samlingssted havde Roskilde-festivalen placeret en benhård opfordring til at droppe fastansættelse og overenskomster og i stedet investere sig selv i at blive selvstændig erhvervsdrivende.

I dag bli'r der mere stille.

Fejemaskiner fjerner fire dages snavs fra Dyrskuepladsen, alt pilles ned. Musikken forstummet, 100.000 deltagere i Roskilde Festival forsvundet.

Snart ender ferien, til august og september begynder studierne. Og hvorfor er det lige, at de skal føre til en tilværelse i centraladministrationen eller som ansat i det hippe drømmefirma?

Næh, start dit eget. Tag livet i egen hånd lige som nu, hvor Roskilde Festival lever.

»Vi skulle måske have slået noget mere højlydt på, at vi rent faktisk er parat til at binde en lille million kroner efter den bedste idé, der kommer ind her på festivalen,« siger adm. direktør Kim Ove Olsen, CAT.

Og CAT er hverken smatgående støvler eller store, gule arbejdsmaskiner. CAT er Center for Avanceret Teknologi. En forskerpark med plads til videnrigdom oprettet af DTU, Risø og RUC for 12 år siden.

I dag ejer Dansk Kapitalanlæg aktier i CAT, der forvalter millionlækre summer af penge, som kastes ind i spæde, nye virksomheder. Med pengene følger krav om at blive store og til noget, der mere end lugter af penge.

Kim Ove Olsen og CAT er med i Roskilde Festivals nye initiativ: The Challenge. En konkurrence om ikke blot at score millionen og starte egen virksomhed, men også om billetter til næste års festival. Hit med en superidé, lyder opfordringen til de unge.

Svært valg

De fleste går nu forbi. Måske fordi naboboden tilhører LO, hvor der er internet-cafe og fri adgang til breve hjem og en verden af hjemmesider om musik eller SMS-daters (der i radioen praler med at kunne koble drenge og piger sammen, så de ikke skal ligge alene og fryse i våde soveposer).

Måske er det godt nok at gå forbi, gå videre og glemme tanken om at starte for sig selv. For det er svært, trods de seneste års store ord om venture-kapitalisme, seed capital og behov for at finde risikovillige penge til at løfte ideer til erhvervslivet.

»Venture-kapitalisterne er i øjeblikket ikke indstillet på at tage nogen nævneværdig risiko. Men de burde gå ind i de nye ideer lige nu, hvor det er meget billigt,« mener Kim Ove Olsen.

I fire år har CAT set 1.000 ideer igennem, som har ført til 46 nye, danske virksomheder.

»80 procent af den kapital, der er tiltrukket af forskerparkerne, er kanaliseret gennem CAT. Vi har i de fire år administreret 24 millioner offentlige kroner, som vi har syvdoblet ved hjælp af private midler,« siger Kim Ove Olsen.

Sådan set et par hundrede millioner kroner investeret i gode ideer og drømme om at gå selv, kunne selv og skabe selv.

Kim Ove Olsen skæver over til myriaderne af unge, der besøger LOs folkelige stand med Las Vegas-lykkehjul og de blåflimrende computerskærme.

»Ja, det er jo lidt spøjst, at vi lige ligger op ad LO, hvor det handler om at være ansat, have en overenskomst og ordnede forhold.«

Men at være selvstændig på den måde, de ideer, Kim Ove Olsen skyder penge i, kræver noget. Ja, det er lange unger, måneder og år - og måske går det alligevel galt.

»De ideer, vi arbejder med, er typisk forskningsresultater, hvor der stadig er stor usikkerhed om værdien. Det kan godt vare tre, fem eller syv år, før produktet er der,« siger Kim Ove Olsen.

Det store produkt på festivalpladsen er og bliver Carlsbergs ølmærke Tuborg, der i år overtog ølsponsorhvervet fra Carlsberg selv. Kæmpe T'er pryder højttalertårnene, øllerne flyder i plasticbægre.

Og var det netop ikke brygger Jacobsen, der fik ideer, forskede og forfinede bryggemetoderne. Helt uden statsstøtte til start.

På spil

»Iværksættere i dag sætter da også alt deres eget på spil. Men med mange ideer kræves så meget kapital, at ingen enkeltmennesker kan være med, selv om de pantsætter alt, de ejer, og går med aviser om natten. Jeg mener, at vi har været med til at hjælpe et par virksomheder i gang, der vil blive om ikke en hel Giga, men så en halv.«

Siger Kim Ove Olsen med fryd ved tanken om, at det går hans iværksættere så godt, at de tjener ikke 10 milliarder kroner som sælgerne af IT-virksomheden Giga, men så dog fem mia. kr.

Bunken med indkomne ideer? Næh, den er ikke stor. Men iderig. Måske dog uden de store penge: En påspændingstragt, så kvinder kan tisse stående og ikke skal tilbringe store dele af en festival i kø foran toiletterne. Et mobiltelefoncover med ølåbner. Nyttige forslag.

Alligevel står ideen om at bruge musikfestivalen til at pirke til unges selvstændighedstrang til at blive en eksportsucces i sig selv:

»Vi har haft henvendelse fra tre andre, nordiske musikfestivaler, der gerne vil have os til at lave noget lignende for dem.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen