Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Feriestemning på fondsbørsen

A.P. Møller-aktierne fortsætter nedturen efter de skuffende udmeldninger for 2002-regnskabet. Topchefen Jess Søderberg forsøgte ellers at understøtte aktierne ved at fortælle, at man ikke har kalkuleret med en verdensøkonomisk optur i forventningerne. 2Ms regnskab skabte ro, men gav ingen større kursstigning.

En ultralav omsætning på den sidste handelsdag inden påsken resulterede i en weekend-lignende stemning på Fondsbørsen. Og traditionen tro, så lukker KFX-indekset negativt, hvis der er udsigt til et par hviledage - den indre logik er, at det er mere sikkert at sælge ud af de usikre papirer for ingen ved, hvad helligdagene bringer af nyt fra den aktuelt meget usikre verdenssituation. Dermed var det ingen overraskelse, at KFX endte onsdagen i kurs 278,74 - et mindre fald på 0,1 pct.

I stærk kontrast til de risikoaverse investorer var nyhedsfronten domineret af positive historier. Og den gode stemning strakte sig lige fra de makroøkonomiske data til redningsplanen for hårdt trængte 2M Invest (+ 5,8 pct.).

På den makroøkonomiske scene brillierede den danske industri med en fremgang i forventningerne til det kommende kvartal. Set over en bred kam er konjunkturindikatoren for alle industrierhverv steget fra minus tre til minus en.

Som opfølgning på tirsdagens overraskende gode amerikanske forbrugertillidstal viste en statistik over lagerbeholdningen af olie en større end ventet nedgang. Den større efterspørgsel efter olie indikerer, at det ikke kun er de amerikanske forbrugere, som har skruet optimismen i vejret. Industrien, der typisk anvender olien i forbindelse med produktionen, ser nemlig ud til at have behov for mere olie end forventet. Både den amerikanske og europæiske oliepris lå i aftes over OPECs ønskede pris på 25 dollar pr. tønde.

Efter en mindre opkøbspause ovenpå købet af amerikanske Wackenhut har Group 4 Falck (+ 0,8 pct.) igen læderet fremme. Denne gang er det israelske Hashmira Company med 10.000 ansatte og en omsætning på en mia. kr., der er blevet overtaget for godt 265 mio. kr. Hashmira er med en markedsandel på 20 pct. førende på det, ikke overraskende, stærkt voksende israelske marked for redning- og sikring.

A.P. Møller-aktierne fortsatte tirsdagens regnskabsrelaterede kursnedtur på godt fem pct. D/S 1912 (- 1,9 pct.) og D/S Svendborg (- 1,9 pct.) faldt tilbage, selv om skibsreder og topchef i APM-gruppen, Jess Søderberg, kunne fortælle, at der i selskabernes skuffende forventninger til 2002 ikke er indregnet en konjunkturvending i verdensøkonomien. Søderberg mener, at det endnu er for usikkert at kalkulere med en konjunkturvending. Uden en økonomisk vending vil det betyde, at APM-gruppen for første gang nogensinde får underskud på rederidriften.

Det udskudte og derfor med spænding længe ventede regnskab fra 2M Invest henrykkede ikke just investorerne - men det skabte en foreløbig arbejdsro for 2M. Ventureselskabet har nemlig via sine bankforbindelser sikret sig likviditet frem til maj, hvor en emission skal tilføre op mod 130 mio. kr. Det er det hårde eller måske bare normaliserede IT-marked, der har gjort det vanskeligt for 2M at frasælge porteføljevirksomhederne. Det har betydet, at selskabet i lighed med eksempelvis GN Store Nord har måtte foretage store nedskrivninger i den bogførte værdi for de opkøbte virksomheder.

Konsekvensen er et underskud for 2001 på 437 mio. kr., og heraf står nedskrivningerne alene for 340 mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen