Berlingske Business
LIVE
13:14 Slap konkurrence giver ikke kun dyrere lån, det koster også på velfærden

FDB skal finde sig selv

Efter at driften af FDB-butikkerne er lagt over i Coop, skal FDB nu finde sine egne fødder som en aktiv forbrugerorganisation.FDB vil nurse stamkunerne

Når FDB afholder kongres i Odense denne weekend, er det blandt andet for at skabe en ny identitet. For et år siden traf kongressen den historiske beslutning at give afkald på indflydelsen på driften af FDB-butikkerne og lægge dem ind i den nye dagligvaregigant Coop Norden sammen med de svenske og norske søsterorganisationers forretninger.

Dermed forsvandt en betydelig del af FDB-medlemmernes medbestemmelse.

Kæmpen

Nordens største dagligvarekoncern, Coop Norden, blev en realitet for et år siden, da danske FDB og søsterorganisationerne i Sverige og Norge besluttede at fusionere deres driftsselskaber.

COOP Norden har en samlet omsætning på ca. 100 milliarder kr. og 64.000 ansatte.

Coop Norden havde fra starten markedsandele på 24 pct. i Sverige, 25 pct. i Norge og 38 pct. i Danmark.

Coop Norden ejes af FDB, svenske KF og Coop Norge, og ejer de tre nordiske driftskoncerner Coop Danmark, Coop Sverige og Coop Norge



Foreningen må nu stort set nøjes med at koncentrere sig om forbrugerpolitiske spørgsmål.

Det store emne for kongressen bliver derfor at vedtage en vision og mission for FDBs fremtidige opgaver som forbrugerorganisation og for, hvordan man udvikler fordele for medlemmerne.

Medbestemmelse?

Kongressen har imidlertid ingen medbestemmelse på den bonus- og medlemstilbudsordning, som FDB-ledelsen agter at indføre fra nytår. Desuden skal kongressen tage stilling til, hvordan man skal forvalte sit aktive ejerskab gennem aktierne i det nye Coop Norden.

Det mest kontroversielle kongressen i år kunne være præsenteret for, var et forslag fra FDB-ledelsen om at indføre et årligt medlemskontingent for at få adgang til medlemsrabatter og bonuser.

Men det er allerede forkastet for en måned siden af FDBs repræsentantskab og straks fjernet fra kongressens dagsorden.

Et fast årligt medlemskontingent skulle dække en manko på 27 mio. kr. i FDBs budget for 2003.

Nu skal bestyrelsen i løbet af efteråret finde en alternativ finansieringskilde.

Og det kan meget vel blive FDBs 100 pct. ejede forretninger Merlin og reklameselskabet Republica, der sidste år tjente henholdsvis otte og 27 mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen