Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

FDB i småtingsafdelingen

FDBs manglende indflydelse på driften af dagligvareforretningerne har efterladt foreningen i et tomrum. Nu skal foreningen markere sig med luftige visioner og missioner som forbrugerorganisation.

ODENSE

Landets største forening FDB blev ved årsskiftet medejer af Nordens største detailhandelskoncern, Coop Norden. Til gengæld betød beslutningen om at overlade driften af FDB-butikkerne til Coop, at FDBs øverste organ, kongressen, stod tilbage med stækkede vinger og med det store spørgsmål: Hvad skal vi nu lave?

På FDBs kongres i weekenden skulle man derfor bl.a. vedtage FDBs mission og vision for fremtiden.

Missionen er, at FDB skal skabe merværdi for medlemmerne gennem aktivt medejerskab af Coop Norden og gennem holdning og handling. Visionen er, at FDB skal være en markant medlems- og forbrugerorganisation - blandt andet ved at rejse forbrugerspørgsmål, tilbyde forbrugerinformation og i øvrigt påvirke samfundsdebatten. FDB-bestyrelsens forsalg til den nye luftige mission og vision blev vedtaget uden nogen som helst debat.

»Det må betyde, at sådan skal det være,« konstaterede FDBs formand Ebbe Lundgaard.

Talelysten blev til gengæld vækket, da kongressen skulle tage stilling til forslag om, hvorvidt man skulle tillade at slette inaktive medlemmer uden forudgående varsel, og forslaget om hvorvidt det er butikslederen eller butiksrådsformanden, der skal underskrive den årlige bonuschek til medlemmerne.

På kongressens første dag lød der bitre hentydninger om, at foreningen FDBs indflydelse med ét er blevet stækket markant.

»Meget er gået i stå, fordi der reelt ikke er noget at samles om. Vi har absolut ikke noget at bestemme. Hvis FDB skal være noget andet end at sælge de rigtige varer, er det vigtigt, at der gives nogen bestemmelsesret tilbage,« mente en delegeret fra Amager.

Men beslutningen om at overdrage forretningsdriften til Coop blev altså truffet allerede sidste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen