Berlingske Business
LIVE
08:06 DFDS sejler bedre halvårsresultat hjem og forkærer aktionærer

FDB-fusion under pres

Dagligvaregiganten Coop Nordens forretninger bevæger sig langsomt i den rigtige retning. Men fusionen af FDB-forretningerne og søsterforretningerne i Sverige og Norge kræver blod, sved og tårer med risiko for at store internationale konkurrenter angriber de skandinaviske lande.

ODENSE

Nordens største detailhandelskoncern Coop Norden kæmper om kap med tiden for at få sin struktur på plads og få nedbragt sit omkostningsniveau, inden endnu større internationale giganter kaster sig over de skandinaviske lande.

For nøjagtig et år siden besluttede FDBs kongres at indlemme sine forretninger i den fem måneder gamle nordiske dagligvaregigant Coop Norden, der har en samlet omsætning i Danmark, Norge og Sverige på omkring 100 milliarder kroner.

Men de første fem måneders arbejde med at integrere de 3.000 forretninger i Danmark, Norge og Sverige under Coop Norden har krævet voldsomme ressourcer med risiko for at sætte en bremse på den egentlige forretningsdrift.

»Vi har tre markeder, der på nogle områder er forskellige. Vi har forskellig størrelse på de tre markeder. Det betyder, at de nationale strategier også er forskellige. Men vi har begyndt en rejse på vej mod harmonisering for at skabe synergier. Faren er, at fusionsprocessen fjerner fokus fra basisforretningen,« advarede Coop Nordens koncernchef Roland Svensson, da FDB holdt kongres i Odense i weekenden.

Øget konkurrence

Dannelsen af Coop Norden skulle først og fremmest dæmme op for konkurrencen udefra, og FDBs formand Ebbe Lundgaard er ikke i tvivl om, at kampen om forbrugerne vil blive yderligere forstærket de kommende år.

For et par år siden entrerede den hollandske detailhandelsgigant Ahold Sverige gennem supermarekdskæden ICA og Danmark gennem ISO og Statoil/ICA.

»Det er vor klare opfattelse, at vi ikke har set sidste skridt fra Aholds side. Samtidig rykker andre stærke konkurrenter ind - fra nord Rema og fra syd Lidl. De vil bevise, at der på det danske marked kan etableres nye butikker, at konkurrrencen kan skærpes, og rentabiliteten øges. Det gør de kun, fordi de er sikre på at kunne lave forretning. Og de har pengene med hjemmefra, og der er flere, hvor de kommer fra,« sagde Ebbe Lundgaard.

Netto på lur

I Sverige, der endnu ikke har discount-supermarkeder, lurer truslen mod Coop Sverige fra Dansk Supermarkeds lavpriskæde Netto, som allerede har varslet sit indtog på den anden side af Sundet.

»De nye kæder vil først og fremmest gå ind i de befolkningstunge områder. Derfor er det nødvendigt, at vi fortsætter med at sænke omkostningsniveauet, så vi kan konkurrere. Og kunderne og medlemmer skal fastholdes ved at tydeliggøre og forstærke medlemskonceptet,« sagde Roland Svensson.

Det nye Coop Norden skal de kommende år gennemføre massive effektiviseringer.

Det kommercielle mål er, at Coop Norden skal tjene to kr. for hver gang, der sælges for 100 kr.

Sidste år tjente de danske FDB-forretninger inklusive OBS kun 40 øre ved salg for en hundredekroneseddel.

Coop Nordens resultat for de første fire måneder er forbedret med 200 millioner kroner i forhold til den samme periode sidste år. Det svarede til 10 øre pr. 100 kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen