Berlingske Business
LIVE
12:00 Kinesisk bilproducent vil byde på Fiat Chrysler

Farlige skrotbiler ryger til fattige lande

Omkring 10.000 nedslidte danske biler sendes hvert år til Tyrkiet, Baltikum, Pakistan og Afrika. Og det er en god forretning at forsyne fattigere lande med skrotbiler, vi ikke selv må - eller tør - køre i, skriver dagbladet Urban i dag.

Tusindvis af biler, der er i så dårlig stand, at de ikke må køre på danske veje, sælges nemlig hvert år videre til en lang række fattige lande, hvor sikkerhedskravene til bilerne er langt lavere end herhjemme. »Det ligger sandsynligvis i størrelsesordenen 10.000 danske biler, der årligt sendes til typisk Tyrkiet, Pakistan, Baltikum og Afrika. Og langt de fleste af bilerne er stort set udtjente,« siger ingeniør i Miljøstyrelsen Peter Grau, der fortæller, at tallet er et skøn, da mindre virksomheder og private ikke behøver at indberette eksport af biler til Danmarks Statistik.Direktør i Dansk Autogenbrug, Lennart Scharff, er ikke overrasket over leverancerne, der typisk foregår som containertransport ad søvejen. »I nogle afrikanske lande skal der formentlig ikke betales så voldsom en registreringsafgift på sådanne biler,« som han formulerer det.»Samtidig tror jeg generelt, at biler i disse lande får lov at leve meget længere end herhjemme,« siger Lennart Scharff og fortæller, at japanske varevogne fra midten af 80'erne - især Toyata Hi-Ace - er blandt de mest eftertragtede køretøjer på det grå marked. Når det gælder personbiler er det også 80'er-klassikere, der går igen.»Det er typisk Toyota Corolla og Opel Kadett fra denne periode, man kan få den relativt bedste pris for. Det er biler, der langt hen ad vejen kan repareres af almindelige mennesker. Men det handler også om, hvilke mærker der markedsføres i de pågældende lande,« siger Peter Grau.

Ifølge Peter Grau fra Miljøstyrelsen er det primært indvandrere i Danmark, der står for leverancerne af de trafik-farlige biler. »De benytter deres kontakter i fødelandene til at få dem distribueret videre og solgt og måske repareret,« siger Peter Grau, der mener, at det kan være en god forretning at eksportere danske skrotbiler til varmere himmelstrøg. En ophugningsklar - men kørende - Corolla kan nemlig i Danmark fås for et par tusinde kroner. I for eksempel Somalia, Etiopien, Litauen eller Pakistan kan prisen blive mangedoblet. »Jeg har hørt eksempler fra nogle afrikanske lande, hvor prisen er fire-fem gange så høj som i Danmark,« siger Peter Grau.Københavns Politi afdeling for blandt andet motorsager kender til eksporten af de nedslidte danske biler, men mener ikke, at det er direkte ulovligt. »Kun hvis de eksportede biler er i så ringe stand, at det ret teknisk er skrot, kan der være et problem i forhold til reglerne for miljøfarligt affald.

Ellers er det fuldt lovligt,« siger vicekriminalinspektør Hasse Jakobsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen