Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Faldende jordpriser vil sanere landbruget

Udskilningsløb: De mindst effektive landmænd får ikke længere hjælp fra stigende jord- og ejendomspriser. Det vil sætte fart i processen med at skille fårene fra bukkene i landbruget og konsolidere erhvervet.

Mange mindre effektive landmænd har i de seneste år fået stor hjælp af stigende ejendoms- og jordpriser, som har kunnet hale den vigende indtjening hjem.

Men ejendomsmarkedet kan ikke forventes at fortsætte stigningen, og det vil skubbe fart i et nådesløst udskilningsløb i landbruget.

Det spår flere af de banker, der har mange landbrugskunder, og som derfor følger erhvervet tæt.

»Jeg tror ikke, der bliver mange flere konjunkturgevinster at hente dér. Hvis økonomien i det enkelte landbrug ikke ser fornuftigt ud nu, så får de meget vanskeligt ved at gøre det i fremtiden. Der er rigtig mange, hvor deres værdier er reddet af konjunkturerne ved, at der har været en ekstrem efterspørgsel på jord. Så - alt andet lige - når svinebønderne har en dårlig indtjening, og mælkebønderne har en stabil ringe indtjening, så er der ikke rigtig nogen til at drive priserne opad,« siger adm. direktør Flemming Nielsen fra Vestjysk Bank.

Samme indtryk har man i Sydbank. Landbrugs-kreditchef Jan Christensen peger på, at det især kan komme til at gå ud over de landmænd, der gerne vil ud af erhvervet, fordi de har erkendt, at de ikke kan få forretningen til at hænge sammen på driften alene.

»Vi tror ikke, konjunkturerne vil hjælpe landsmændene så meget, som de har gjort i de sidste fire til fem år, hvor ejendoms- og jordpriserne er steget meget. Så nogle af dem, som ikke kunne få det til at løbe rundt, har stadig kunnet sælge ejendommen og komme derfra med penge. Det, tror vi, bliver vanskeligere i de kommende år,« siger Jan Christensen.

Udfordringer

De fleste grene inden for landbruget oplever store udfordringer i øjeblikket, fordi priserne på deres varer er under pres. Nogle - som f.eks. svineproducenterne - har oplevet et markant fald i de seneste par år. Andre - som kvægavlerne - har længe kæmpet med lave priser.

Sammenholdt med en forventning om stagnerende og måske endda faldende ejendomspriser forudser både Sydbank og Vestjysk Bank, at der vil ske et kraftigt udskilningsløb i fremtiden. Hvert enkelt landbrug skal ganske enkelt være større for via stordriftsfordele at kunne tjene penge på den basale drift.

I bedste fald betyder det, at de allerede effektive landmænd er interesseret i at købe jord op fra de mindre effektive, der gerne vil ud af erhvervet, og hvis efterspørgslen passer til udbuddet, kommer alle ud med skindet på næsen.

»Vi håber meget på, at der ikke kommer flere ejendomme til salg, end at dem, der er gode, kan nå at købe dem i den hastighed, de nu kommer. De er motiveret og vil gerne udvide endnu mere. Og det, der sker i en krise er, at der kommer ejendomme til salg, og de bliver købt af dem, de tjener penge, og så kan vi forstærke strukturudviklingen,« siger Torben Wiborg, sektionsleder ved Landbrugets Rådgivningscenters afdeling for landbrugsøkonomi.

Direktør Flemming Nielsen fra Vestjysk Bank skærer udsigterne ud i pap.

»Det bliver survival of the fittest. De største og mest solide bliver vindere. Dem, der skal ud af landbruget, får en noget ringere pris, end bare for et år siden. Og det bliver billigere for dem, der fortsætter, at købe jord og ejendomme op, og det gør dem bare endnu stærkere,« siger Flemming Nielsen. loa@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen