Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

EU vil have 10-styks cigarettter forbudt

10-styks cigaretpakker er måske snart fortid i Danmark.

EU-Kommissionen retter endnu en gang skytset mod tobaksindustrien og lægger i et nyt forslag blandt andet op til, at det skal gøres forbudt at sælge cigaretpakker med under 20 cigaretter, fordi mindre og billigere pakker gør det mere tillokkende for unge at købe dem.

EU's sundhedsministre skal diskutere forslaget på et ministerrådsmøde i Luxembourg onsdag, og hvis medlemslandene kan blive enige, forventes forslaget vedtaget endeligt under det danske formandskab på sundhedsministrenes rådsmøde den 7.

november.

Forslaget er udformet som en såkaldt "henstilling", der i modsætning til et direktiv ikke er juridisk bindende for medlemslandene, men Danmark vedtager normalt ny lovgivning i overensstemmelse EU-henstillinger.

Kommissionsforslaget støttes varmt af Kræftens Bekæmpelse, og også Socialdemokratiets ordfører Lone Møller finder umiddelbart forslaget tiltalende. Til gengæld er der udbredt skepsis blandt en række af Folketingets øvrige sundhedspolitiske ordførere.

- Jeg tror simpelthen ikke på det. Unge i dag har så mange penge mellem hænderne, at det er ligegyldigt, om man skal have 20 eller 40 kroner op af lommen for at købe en pakke cigaretter.

Jeg synes, det i meget højere grad handler om at informere de unge om det farlige i at ryge, siger Birthe Skaarup (DF).

Jørgen Winther fra Venstre lægger sig på linje med Birthe Skaarup, og også Naser Khader fra de Radikale er forbeholden.

- Der kan jo også være en modsat logik. Jeg tror nemlig, mange foretrækker at købe de mindre pakker for bedre at kunne begrænse deres forbrug. Men jeg vil gerne have nogle flere argumenter på bordet, før jeg tager endeligt stilling, siger han.

I Kræftens Bekæmpelse er man imidlertid ikke i tvivl om, at forslaget er et vigtigt skridt i den rigtige retning i kampen for at begrænse rygning blandt unge.

- Både amerikanske og asiatiske undersøgelser har vist, at mindre pakker får flere unge til at købe cigaretter, fordi prisen er tilsvarende mindre. Man er ikke så tilbøjelig til at prøve at ryge, hvis man skal købe en 20 styks cigaretpakke frem for en 10-styks. Derfor synes vi, forslaget er en god idé, siger projektleder i Kræftens

Bekæmpelse Per Kim Nielsen.

Han vil ikke udelukke, at de mindre pakker også kan have en forbrugsbegrænsende effekt. Men Per Kim Nielsen henviser til, at rygere har et ret konstant nikotinbehov, så hvis de mindre pakker overhovedet har en effekt, så er det ikke nok til at opveje hensynet til de unge.

Kommissionen lægger desuden op til at begrænse unges adgang til tobakssalg via internettet og selvbetjente tobaksautomater, ligesom tobaksproducenter skal tvinges til at offentliggøre, hvor mange penge, de bruger på

markedsføring og sponsorering.

Skandinavisk Tobakskompagni ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere forslaget og vil heller ikke oplyse, hvor mange 10-styks cigaretpakker, selskabet sælger i Danmark. Men informationschef Birgitte Henrichsen siger, at det er firmaets klare holdning, at unge under 18 år ikke bør ryge, og derfor markedsfører

koncernen ikke sine produkter til unge. /ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen