Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

EU-direktiv skal begrænse høreskader

Efter næsten to års forhandlinger er EU-landene blevet enige om nyt direktiv, der sænker grænsen for, hvor højt støjniveauet må være på en arbejdsplads.

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V), der har forhandlet aftalen på plads, glæder sig over resultatet, men ærgrer sig samtidig over, at det ikke lykkedes at blive enige om at sænke grænseværdien til 85 decibel, der har været lov i Danmark siden 1985.

Hidtil har EU tilladt en daglig støjbelastning på 90 decibel, den sænkes nu til 87 decibel.

- Det er glædeligt, at arbejdstagerne får en bedre beskyttelse mod støjskader, som for eksempel varig hørenedsættelse. Jeg havde dog gerne set, at man var landet på et niveau som det danske. Både af hensyn til de ansattes arbejdsmiljø, men også af hensyn til problemerne med konkurrenceforvridning, siger Claus Hjort Frederiksen.

EU-direktivet giver lønmodtagerne ret til at få deres hørelse kontrolleret af en læge, hvis støjen når op på 85 decibel. Samtidig forpligtes arbejdsgiverne til at gennemføre en række støjreducerende foranstaltninger, hvis støjen kommer op på 85 decibel.

Især musikbranchen har strittet imod de nye støjregler, men det er nu løst ved, at branchen får en længere overgangsordning og en særlig vejledning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen