Berlingske Business
LIVE
07:25 Det skal investorerne holde øje med

Ericsson steg på ny anbefaling

Svenske aktier: Mobilgiganterne var i fokus efter analyser fra to finanshuse. Især Nokia kommer i vælten igen i dag, hvor selskabet opdaterer forventningerne til andet kvartal.

Der var i går fokus på mobilsektoren i Sverige. OMX-indekset steg 0,9 pct. til kursniveau 638,7, efter fremgang for både Ericsson (+ 1,6 pct.) og Nokia (+ 1,2 pct.).

Ericsson har tabt 2/3 af sin markedsværdi siden årets begyndelse. Og ifølge Bloomberg News anbefaler 29 analysehuse sælg, 26 akkumulér, mens kun 15 anbefaler kunderne at køber aktien.

I går ændrede et af de tidligere negative finanshuse, J.P.Morgan, dog holdning og gav Ericsson en »market perform«-anbefaling. Finanshuset vurderer, at faktorer der kan berettige et kursløft er forandringer i ledelsen, en ændring af stemmestrukturen og en klar strategi for, hvordan virksomheden skal spare 20 milliarder svenske kr. Derudover kan en vigtig begivenhed blive den varslede emission på 30 milliarder svenske kr.

J.P.Morgan ser også lysere på Nokias fremtid end tidligere. Men Merrill Lynch ser med andre øjne på mobilmarkedet og nedjusterer sine forventinger til Nokias indtjening, bl.a. efter en revurdering af forventingerne til det globale salg af mobiltelefoner, som finanshuset nedjusterer fra 410 millioner solgte enheder til 385 millioner.

Nokia, hvis regnskab tradtionelt vejer tungt som retningpil for teknologisektoren, opdaterer i dag sine forventinger til andet kvartal.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen