Berlingske Business
LIVE
10:08 Forbrugerombudsmanden politianmelder pibebutikker

Erhvervslivets stjernetyder

Mens alle andre slikker sol, sidder Karen Boesen inden døre og forbereder sin fjerde verdenskongres for erhvervsastrologer, og det står i stjernerne, at den bliver en succes.

Mens de fleste andre i øjeblikket søger den rigelige sol, sidder Karen Boesen inden døre i Brønshøj og forbereder sin fjerde verdenskongres for erhvervsastrologer.

Hun ved allerede, at den bliver en succes - for det står i horoskopet for ISBA, the International Society of Business Astrologers, som hun selv har været med til at tage initiativet til.

Da ideen til organisationen blev født 10. marts 1997 kl. 9.09 i Karen Boesens eget soveværelse, er det nemlig for professionelle en smal sag at beregne, at den fjerde kongres for foreningen med 163 medlemmer verden over vil få endog meget gode dage, når de mødes på det fashionable Park Lane Hotel i dagene fra 28. november til 1. december.

»Vi gør ikke noget vigtigt uden at checke stjernerne først, og hele efteråret har vi Pluto i trigon til Jupiter,« siger Karen Boesen, der garanterer, at det er »meget positivt for økonomi - det betyder store penge.«

Håndkraft

54-årige Karen Boesen, født i skyttens tegn, er bankuddannet og har også arbejdet fem år som mellemleder i flyselskabet Mærsk Air (med en stjerne som bomærke), før hun sidst i firserne besluttede at gøre en levevej af hobbyen siden 1972: astrologi, ja, endda erhvervsastrologi.

Uden nogensinde at have haft brug for at annoncere, har hun så mange klienter, at det giver, hvad hun selv kalder »en pæn direktørløn« i enmandsforretningen.

Der er ikke en okkult virksomhed.

Der er ingen stjerner i loftet eller en sekstant på skrivebordet, hvor Karen Boesen især hjælper klienter med opgaver som at lægge en strategiplan - eller at hyre den rigtige medarbejder: Ham der inden for en bestemt tidshorisont har de stjerner, der passer bedst til virksomhedens stjerner.

Det er virksomheder i alle størrelser, der bruger erhvervsastrologi. Siden firserne har Karen Boesen således arbejdet fast for en stor dansk koncern med 6.000-7.000 ansatte.

»Der var ingen sikre udsagn om omstændighederne ved virksomhedens start, så der måtte jeg begynde med at regne et »fødselstidspunkt« ud. Rigtig dato, årstal, tid og sted er uhyre vigtigt, ligesom når det gælder horoskoper for mennesker,« siger Karen Boesen, der fik udleveret nogle års strategiplaner og regnskaber, og derefter regnede baglæns i forhold til de første årtiers resultater, før hun var klar til at arbejde for klienten.

»Jeg nåede frem til, at beslutningen om at starte virksomheden var truffet kl. 11.21 en bestemt dag, og siden blev alt, hvad direktøren havde af nye strategier eller andre vigtige beslutninger, beregnet i forhold til det,« siger Karen Boesen, der bruger et computerprogram til at beregne stjernerne, men klarer tydningen ved gammeldags »håndkraft«.

Karen Boesens bank- og Mærsk-baggrund fornægter sig ikke i den diskrete måde, hvorpå hun omtaler klienterne, men det findes klienter, der ikke skjuler, at de bruger hende.

Nul hønsestrik

Erhvervsejendomsmægleren Allan Ramby fra Ramby & Partners, har brugt hende 11-12 år, siden han oplevede hende første gang ved en stor konference på D'Angleterre i København:

»Der er intet hønsestrik eller fodformet over Karen Boesen. Man kan godt sige, at hendes hjælp står på mit budget, for jeg bruger hende mindst en gang om året, også hvis jeg skal ansætte folk eller overvejer tidspunktet for en ny kampagne. Et år sagde hun, at jeg snart ville få en stor appelsin i turbanen - og ganske rigtigt: Det år fik jeg en klient, der siden blev en hovedkunde for mig, så siden har jeg virkelig hørt efter,« siger Ramby, der er blevet så glad for astrologi, at han ligefrem overvejer for anden gang at deltage i den del af ISBAs konferencer, der er åben for klienterne, som f.eks. stribevis af britiske børsfolk.

Flyt receptionen

På Karen Boesens hjemmeside finder man ganske fyldige prøver på erhvervsastrologi, som ikke er lavet for klienter - men til demonstrationsbrug eller til brug i astrologernes fagpresse, der giver prøver på, hvad man kan købe, hvis man tror på astrologi.

Her er analyser om f.eks. Skandinavisk Tobakskompagni (født 14. marts 1961 i København kl. 8,00!), ØK, Jyske Bank, de tre store danske dagbladhuse og mange flere, og det er på grundlag af en af dem, at Karen Boesen pludselig kan sige, at det havde været bedre, om åbningen af Larsen Rejser var blevet flyttet ti minutter, den dag den fandt sted.

En særlig gren af erhvervsastrologien fylder mere og mere i ISBA, nemlig analyser, der arbejder med at forudsige aktiekurser og lignende p.t. sørgeligt aktuelle emner, og den type analysers guru, amerikaneren Bill Meridian, er »naturligvis« en af hovedtalerne på efterårets kongres.

For selvom Karen Boesen ikke selv laver den slags analyser, så bliver hun lige så fornærmet, hvis man kommer til at antyde tvivl på lødigheden af dem, som hvis man antyder, at horoskoper nok stadig er en trossag, og at det er bedre at nyde solen end at studere stjernerne.

eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen