Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Erhvervsliv lukker gammel transportlobby

Opgave løst: Magtkampe mellem transportkøbere, rederikarteller og politikere er passé. De tilbageværende problemer i transportsektoren skal løses af de enkelte erhvervsorganisationer.

Transportbranchen er efterhånden så normal, at det ikke længere er nødvendigt med en særlig fælles lobbyorganisation for transportkøbere. Den konklusion er Landbrugsraadet, Handelskammeret og Dansk Industri nået til, og derfor nedlægger de nu deres fælles organ Erhvervenes Transportudvalg.

»Verden har forandret sig, siden Erhvervenes Transportudvalg blev etableret i 1956. Dengang var transportmarkedet præget af monopoler, offentlige restriktioner og meget vanskelige forhold for transportkøbere,« siger kommitteret Jens Hennild fra Dansk Industri.

De tidligere strengt regulerede markeder for international lastbiltransport og godstransport med fly er i dag stort set helt liberaliseret. Og op gennem 90erne er de tidligere så magtfulde karteller i søfarten blevet stækket i en grad, så der reelt er tale om fri konkurrence, vurderer transportrådets direktør Palle Egebjerg.

»De opgaver, der lå, er løst. Sammen med omvæltningerne i organisationerne er det blevet mindre presserende at have et fælles organ,« konstaterer han.

Handelskammeret har i denne uge fusioneret med blandt andre Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service i den nye organisation HTS.

Også Dansk Industri repræsenterer både købere og sælgere af transport, idet blandt andre A.P. Møller er på medlemslisten. Men det vil ikke give problemer i det fremtidige arbejde, forsikrer Jens Hennild.

»Der er samme interessekonflikt som mellem alle virksomheder. Dansk Industris medlemmer køber og sælger af hinanden hele tiden. Det er en problemstilling, som alle er vandt til at håndtere,« siger han.

Både Jens Hennild og Palle Egebjerg gør opmærksom på, at der fortsat er en række problemer på transportområdet, der skal løses. Blandt andet er der behov for deregulering af godstransporten på jernbane, så den kan blive et reelt alternativ til lastbilerne.

Det lykkedes ikke onsdag at få en kommentar fra HTS eller Landbrugsraadet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen