Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

En hacker skifter spor

Verdens mest berygtede hacker har afsonet sin straf, og nu laver han firma, der skal lære andre at beskytte sig mod folk som ham.

LAS VEGAS

Engang havde han den plads, Osama Bin Laden har i dag.

Førstepladsen på listen over de ti mest eftersøgte hos det amerikanske forbundspoliti, FBI.

Men i denne måned har den 38-årige Kevin Mitnick udstået sit mellemværende med samfundet, en fængselsdom på fem år, og nu turnerer han USA rundt for at gøre reklame for sin nye bog »Art of Deception« (bedragets kunst, red.) og hans nye firma Defensive Thinking.

Mitnick har flere domme for at have brudt ind i computersystemer, bl.a. er han dømt for at have kostet Motorola, Nokia og Sun 300 mio. dollar, over to mia. kr., men i går optrådte han side om side med dem på computershowet Comdex.

Klædt i mørk habit, blå skjorte og rødt slips kunne han ligne en børsmægler, der underholdt om, hvordan man skal passe på det farligste stykke teknologi overhovedet: Mennesket.

Mitnick mener nemlig ikke, at det farlige i IT er teknologien, men de folk, der passer på den - f.eks. den såkaldte helpdesk, der jo netop eksisterer for at hjælpe folk, der vil snyde sig til et password, der giver adgang til vitale data, eller kommer til at fortælle for meget, når de f.eks. bliver interviewet til et ikke-eksisterende firma, som det er sket hos jobsøgebasen Monster.com.

Sammen med Hollywood-skuespilleren Kevin Spacey, der var med i Las Vegas, er Mitnick ved at forberede en film om, hvordan fremmede kan snyde sig ind i computersystemer.

Mitnicks private forretninger startede allerede i fængselet, hvorfra han for to år siden skulle have deltaget i en satellit-transmitteret debat om IT-sikkerhed med Københavns politidirektør Hanne Bech Hansen.

Hun trak sig dog, da det gik op for hende hvem Mitnick var.

Systemets

skrøbelighed

Børsmæglerdress eller ej, så afslørede seancen i Las Vegas, at Mitnick stadig overvejende synes, at han selv blot var en stor dreng, der ville afsløre computersystemers skrøbelighed - og at hans dom var uretfærdig, og primært skyldtes en enkelt løgnagtig artikel i New York Times, hvorfra hans vildt overdrevne omdømme bredte sig som ringe i vandet.

Kevin Mitnick blev taget første gang som 17-årig for at have stjålet taletid hos telefonselskaber med en speciel fløjteteknik, men senere begyndte han at hacke.

Ved den første dom krævede forsvareren mild straf med henvisning til, at hans hackeri skulle sammenlignes med ludomani, som skulle behandles.

Mitnick fik nedsat straf - og gik på afvænningsklinik, men kuren hjalp åbenbart ikke.

Da han så fik den næste dom, stak han af. Gik under jorden og gemte sig bl.a. under forsvindingskunstneren Houdinis borgerlige navn som medarbejder på et advokatkontor i Denver, før han endelig blev anholdt og sendt til afsoning.

Det tog yderligere et halvt års retsopgør at få afværget en tillægsdom om, at Mitnick aldrig igen måtte bruge en personlig computer, men i de sidste måneder i fængslet er det lykkedes ham at få skrevet bogen, der udkom forleden, og lige nu er blandt de kraftigst markedsførte bøger på det amerikanske marked.

»Historierne i bogen er opfundne. For jeg har måttet indgå den aftale, at jeg ikke skriver mine egne historier før om syv år,« afslører Mitnick, der dog ikke lægger skjul på, at det alligevel er egne erfaringer han trækker på.

»Betaler forbrydelse sig?« lød et spørgsmål på Comdex til Mitnick, der undveg at svare direkte.

eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen