Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

En fyring skal være et spring frem

Hver dag møder jeg ledere under et utroligt resultatpres.

Højt på deres agenda står at trimme organisationen optimalt til at støtte strategien og levere resultater, mens omkostningerne holdes i ro. Her giver et unødigt højt antal medarbejdere ikke megen medvind.

Hver dag møder jeg ledere, der styrer deres virksomhed ved hjælp af værdier. Højt på deres agenda står troværdighed, når både interne og eksterne interessenter vurderer, om lederen nu også selv lever op til egne værdier. Her giver »brug-og-smid-væk« ansættelser ikke mange point.

De bedste ledere, jeg møder, gør oven i købet begge dele - de skaber resultater med en trimmet organisation og leder med værdier. Det kræver, at lederen overkommer et etisk dilemma mellem at levere resultater og levere tryghed i jobbet.

Tidligere kunne organisationer flot proklamere, at »medarbejderen er vores vigtigste aktiv, og derfor fyrer vi aldrig nogen«. Den første del af udsagnet gælder mere end nogensinde i vidensvirksomhederne, men den sidste del bliver mere og mere snærende, hvis man vil skabe resultater i nutidens verden.

Det er et kedeligt men aktuelt dilemma for lederen. Skal man bryde med traditioner og alle medarbejdernes »psykologiske kontrakter« om tryghed på en god arbejdsplads? Eller skal man gå på kompromis med performance?

Resultater forudsætter simpelthen en dynamisk virksomhedsledelse, hvor omgivelsernes skiften besvares af en uafbrudt tilpasning af strategi, organisation, omkostningsniveau og kompetencer.

Selv den mest etiske leder kommer i situationer, hvor det er i virksomhedens interesse at skille sig af med velfungerende medarbejdere.

Omvendt bygger god ledelse og HR på tryghed og andre værdier end »brug-og-smid-væk«. I velanskrevne virksomheder har ledelsen forpligtet sig på medarbejderens ansættelse, såfremt medarbejderen leverer sin del af arbejdet. Man undgår fyringer for ikke at skade tilliden og kulturen hos de tilbageblevne.

Men god ledelse er også at skabe resultater og fremgang. At sikre virksomhedens konkurrenceevne og overlevelse. Derfor er der ingen vej uden om. Effektivisering skal altid være en del af lederens agenda, og det betyder løbende trimning af organisationen.

`

Ved at forpligte sig på medarbejderens karriere frem for deres job, kan lederen måske holde den etiske balance.

,

Hvordan klarer lederen dette uden at smadre årtiers tillid, værdiarbejde og image?

Hvad nu hvis man hæver blikket fra taburetten til karrieren? Ved at forpligte sig på medarbejderens karriere frem for deres job, kan lederen måske holde den etiske balance. Både have frie hænder til at trimme organisationen og alligevel levere tryghed til medarbejderne. Alle skal kende agendaen »vi udvikler organisationen hysterisk ambitiøst, men hvis der er nogen, der skal forlade skuden bliver det med udsigt til andre spændende jobs«.

Det kræver, at virksomheden holder hver enkelt medarbejders kompetencer så knivskarpe, at personen altid er en attraktiv arbejdskraft for mange andre organisationer. Og at hver medarbejder tager godt vare på sin udvikling for at være på en karrierevej med mange muligheder.

Den dag, omstruktureringen kommer, kan lederen så med støtte i genplacering hjælpe sin medarbejder videre til et naturlig næste trin i karrieren, - hvilket bliver nemt, hvis ovenstående er opfyldt.

Målet med genplaceringen bliver at sende folk videre i karrieren uden »taber« stemplet på ryggen. De skal videre som en attraktiv ressource for andre. Det kan virksomheden være med til ved at vise sit engagement over for medarbejderne og ikke slippe ansvaret og støtten, før de er godt i gang med næste trin i karrieren. På den måde lever virksomheden op til sine værdier.

Mange virksomheder fungerer således i dag. Men dygtige medarbejdere i en sådan »tvungen karriereskifte situation« møder fordomme om problemer eller lave præstationer, fordi man er blevet fyret. Den tid er forbi. Vi må indstille os selv, og ikke mindst vores holdninger på en ny tid, hvor organisationstilpasninger sker oftere, og hvor selv de flotteste karrierer inkluderer tvungne skift.

Hvor det tidligere gjaldt om at finde et nyt job i virksomheden til en medarbejder, så gælder det fremover om at sikre medarbejderen den videre karriere. På mange måder et system, der er mere konstruktivt end tvungen intern genplacering uanset, om man passer ind eller ej. Og hvem ved - måske kommer de genplacerede dygtigere tilbage en dag, eller måske bliver de kunder.

Ved at påtage sig forpligtelsen for en karriere, i stedet for et job i virksomheden, giver lederen sig selv plads til en dynamisk ledelsesform, hvor han kan agere med værdierne i behold.

Tune Hein-Sørensen er forfatter til flere bøger om organisationsudvikling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen