Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

E-handlen skal styres fra toppen

E-business handler ikke kun om IT. Det handler i højere grad om forandring af arbejdsgange og organisationer. Derfor skal e-business drives fra topledelsen

Store danske virksomheder som Danisco, Rockwool, Danske Bank og IBM har sat e-business på toppen af dagsordenen. Ansvaret for forretningen ligger i topledelsen, mens den daglige drift er delegeret ud i de forretningsorienterede dele af organisationen.

»Fra dag ét har alt, hvad der vedrører e-business i Rockwool været drevet af marketingfolk og ikke it-folk. Og det har været en rigtig beslutning,« siger Lars Hørberg, marketingchef hos Rockwool, og tilføjer: »Ikke fordi jeg har noget imod it-folk, men det er altså ikke dem, der driver forretningen.«

Rockwool ligger som eneste industrivirksomhed blandt de 10 bedste virksomheder til e-business i den tredje årlige kortlægning af e-business Danmark, som PLS Rambøll Management netop har udarbejdet i samarbejde med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin og Dansk Industri.

Hos Rockwool har marketingafdelingen været drivkraften, men initiativet og ansvaret for virksomhedens e-business løsning ligger hos topledelsen. Det kan synes som en selvfølgelighed, men ifølge rapporten »E-business Danmark 2002«, mener 43 procent af Danmarks 300 største virksomheder, at manglende strategisk afklaring er en intern barriere for at udvikle e-business. Det fremstår dermed som den mest markante interne barriere for udvikling af e-business blandt de største virksomheder i Danmark.

»E-business skal være en helt central strategisk vurdering for virksomheden, og derfor skal det også styres af det øverste lag af virksomheden,« siger Tom Togsverd, direktør for ITEK, Dansk Industris brancheforening for it-, tele-, elektronik- og kommunikationsområderne.

»Hvis det bare er noget, som marketingafdelingen kører alene, så får man ikke en tilbagekobling til produktion eller produktudvikling. E-business er et redskab eller en måde at tænke på, der får løftet forretningsprocesserne højere op i virksomheden. E-business er ikke et mål i sig selv, men et meget vigtigt middel til at udvikle forretningen.«

Hovedparten af de dygtigste danske virksomheder i »E-business 2002« har placeret ansvaret for e-business hos direktionen. Det står i kontrast til Danmarks 300 største virksomheder, hvor kun 39 procent angiver direktionen som organisatorisk ansvarlig for e-business.

Rockwool har gjort et stort stykke arbejde for at integrere sine kunder i processen, og marketingchef Lars Hørberg fra Rockwool er ikke i tvivl om, at virksomhedens målrettede indsats på e-business siden 1996 har gjort, at man har kunnet fastholde en ledende position på markedet.

»Vi har måske ikke vundet ekstra markedsandele, men vi har til gengæld heller ikke haft råd til at lade være med at bruge e-business,« siger han.

Rockwool har i 2001 og 2002 omsat for mellem 100 og 200 mio. kr. via internettet. Undersøgelsen viser også, at bygge- og anlægsbranchen generelt er højdespringer inden for e-business. Fra 2000 frem til 2003 forventer man en vækst på 150 procent i omsætningen.

hf@bny.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen