Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Dyre aktier falder i et usikkert marked

Aktiemarkedet: KFX stabiliserede sig efter en fremragende torsdag, men indekset måtte alligevel lukke lavere. Årsagen skal findes i et usikkert amerikansk marked, hvor forbrugerne i en måling ikke overraskende udviser faldende tillid. Trods den seneste tids tilbagefald er aktierne nemlig stadig dyre. Derfor skal aktierne måske længere ned.

Oven på rekordfremgangen torsdag var der på ugens sidste børsdag lagt op til profithjemtagning op mod weekenden, som med det nuværende risikable amerikanske marked kan bringe næsten hvad som helst. Derfor var det ikke specielt overraskende, at KFX (- 1,0 pct.) med hjælp fra en rød torsdagslukning i Nasdaq kombineret med en moderat positiv amerikansk fredagsåbning måtte lukke ugen nede. Samlet har KFX i den meget turbolente uge tabt fem pct.

Markedets undertone er stadig negativ, hvilket stimuleres af middelmådige gående mod dårlige amerikanske regnskaber fra blandt andet JDS Uniphase. Blandt analytikerne synes der at være enighed om, at man i realiteten ikke aner, om markedet har nået bunden eller, om det skal længere ned. I den forbindelse er det måske værd at bemærke, at aktierne målt på, hvad man betaler for virksomhedernes indtjening, historisk set sjældent har været dyrere end netop nu. Derfor er det ikke utænkeligt, at kurserne måske skal længere ned for, at der igen kommer et historisk set fornuftigt forhold mellem pris og indtjening - det såkaldte Price Earning.

Lige nu betaler investorerne godt 22,8 dollar for en overskudsdollar, hvis man tager udgangspunkt i Dow Jones-indekset. Nedturen siden marts 2000 har dermed hjulpet en del. For lige før aktiemarkedet krakkede tilbage i marts 2000 måtte investorerne nemlig betale omkring 44 dollar for en dollar i overskud, hvilket er det højeste nogensinde. Ved det store amerikanske børskrak i 1929 lå P/E på 35 dollar.

Med til at skærpe analytikernes opmærksomhed mod indkøbsprisen for virksomhedernes indtjening er de aktuelle regnskabsskandaler. Hvis det viser sig, at snyderiet er mere udbredt end frygtet, så har det nemlig den uheldige konsekvens, at de i forvejen trængte investorer reelt har betalt endnu mere for en andel i virksomhedernes indtjening.

Denne frygt er en af grundene til, at forbrugernes tillid falder. Senest illustreret med de amerikanske forbrugertillidstal for juli, som faldt markant i forhold til juni.

For at sætte gang i virksomhedernes investeringer og dermed også de private husholdningers forbrug har der været spekuleret i en amerikansk rentesænkning. Mens markedet venter på et udspil fra centralbankchef Alan Greenspan senest den 13. august, hvor der er rentemøde i USA, har den schweiziske centralbank nedsat rentesatsen med en halv pct. til 0,75-1,25 pct. Trods det i forvejen lave renteniveau tog markedet godt i mod den schweiziske rentereduktion. Det schweiziske aktiemarked var med en stigning på 2,4 pct. et af lyspunkterne i Europa, hvor det toneangivende Bloomberg European 500 sluttede 0,8 pct. højere.

Herhjemme var der også flere spekulationer end konkrete nyheder. Mest synlig var dog et par dugfriske anbefalinger på Novo Nordisk (- 2,9 pct.). Alfred Berg/ABN Amro har opjusteret Novo fra en svag købsanbefaling til en stærk ditto. Også Danske Securities (DS) er positive. DS vurderer, at Novo sammenlignet med de europæiske medicinalaktier handles med en rabat på 18-19 pct., hvilket synes attraktivt - især da DS forventer, at Novo i de næste fem år vil udvise vækstrater på 16 pct. mod konkurrenternes 13 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen