Berlingske Business
LIVE
14:33 Møns Bank skuer op for forventningerne

Dyr hobby: Aktier og obligationer

To polit.-studerende investerer i aktier og obligationer i fritiden og studerer kurslister med samme interesse, som andre ser på DVD-film eller går til fester.

De er begge 22 år. De læser begge til cand.polit. ved Københavns Universitet. De er grinende og humørfulde. Og de har en fælles interesse, som sluger store dele af fritiden. Ud over fester og piger er det aktier, obligationer og andre former for værdipapirer, som Michael Specht Bruun og Martin Kragh Hansen har som deres helt store hobby.

Endda i en sådan grad, at Michael er formand for unge aktionærer i Danmark. Det er en underafdeling af Dansk Aktionærforening, som tæller 1.000 medlemmer, og som han bruger meget tid på.

Men de to økonomistuderende deltager også i aktiespil, og på polit.-studiet har de dannet hold, der kæmper mod hinanden om at få det højest mulige afkast.

Resultaterne er gode, og afkastene høje, men i og med, at der investeres for fiktive midler, tages der også chancer, som ingen af de to studenter ville tage med deres egne penge.

Både Michael og Martin ejer selv aktier, som er købt for børneopsparingerne eller for penge, der er tjent på forskellige studenterjob.

Hvilke aktier, de satser på, vil de dog ikke afsløre, og heller ikke om det er danske eller udenlandske papirer.

»Men vi har trappet ned med aktierne på det sidste og har i dag en overvægt af obligationer. Det har været godt ind til videre i år,« siger de.

»Mange tror, vi interesserer os for aktier for at score kassen. Men formålet er egentlig at lære noget om investeringer og finansielle markeder. Gennem vores aktieforening vil vi også gerne skabe opmærksomhed om aktier og være med til at udbrede kendskabet til, hvad det vil sige at investere.«

Modgang modner

De senere års dramatiske nedtur på aktiemarkedet har lært de to økonomistudenerende, »hvor vigtigt det er at sprede sine investeringer,« som de selv siger.

Ikke bare på mange forskellige slags aktier, men også på obligationer og andre former for investeringsprodukter.

»Modgangen har gjort os mere modne. Man bliver mere stærk i kursmodgang. For så gælder det i langt højere grad, end når det hele stiger, om selv at tage stilling til tingene og ikke at følge flokken blindt.«

Begge har tabt penge på aktier inden for de senere år, men det har været »gode lærepenge«, som de siger. For det har givet dem en større ydmyghed og forståelse for de lunefulde finansmarkeder.

Om man skal gå ind i aktier nu, og om bunden er nået, har hverken Michael eller Martin noget klart svar på.

»Men på lang sigt er aktier det bedste. Så hvis man ikke skal bruge sine penge før om 30 år, så er det helt sikkert godt at sætte en del penge i aktier. Men om markederne begynder at stige om tre eller seks måneder, kan vi ikke sige. Lige nu er mådehold en dyd. Usikkerheden er stor, udsvingene enorme. Derimod er erhvervsobligationer en oplagt mulighed for tiden. De giver et højere afkast end meget andet,« lyder det fra de to unge aktionærer.

Råd til at tabe

Men de vil ikke give råd om investeringer til andre. For alt med investeringer er noget, man skal afgøre med sig selv.

»Man skal som udgangspunkt kun investere i aktier for penge, man har råd til at tabe. Og så skal man investere i ting, man forstår, og i sunde selskaber med gode regnskaber. Især det med at investere i noget, man forstår, er vigtigt.«

Men hvis i fik 100.000 kroner af mig i morgen, hvad ville I så investere dem i?

Efter en lang tænkepause, hvor der pludselig bliver meget stille, svarer Michael:

»Jeg ville godt turde sætte dem i et bredt udsnit af amerikanske aktier. Et større, bredt indeks.«

Et klart nej, lyder derimod hurtigt fra dem begge, når de bliver spurgt, om de har optaget studielån til at spekulere for.

»Det har flere af vores klassekammarater gjort. Men vi følger vores egen grundregel om, at man kun skal købe aktier for penge, man har råd til at tabe,« siger Michael og Martin.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen