Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

DSV kører på første klasse

DSV kører på første klasse - 1

Ugens aktie: Danmarks andenstørste transportvirksomhed og landets 16. største virksomhed indlemmes nu i det 20 mand store KFX-indeks. Det kan give det nødvendige finansielle rygstød, før en stor konkurrent i 30 mia. kroners klassen opkøbes af DSV.

Der er næsten lidt for meget H.C. Andersen-eventyr over det. Klassens frække dreng fra Skuldelev med de glubske ambitioner optages nu efter 15 år på børsen i det allerfornemste selskab. Blandt analytikere er der endda nogen, som mener, at DSV burde sidde på allerforreste række. Men selv om DSVs joviale adm. dir. Leif Tullberg umiddelbart står i skærende kontrast til aktiemarkedets strømlinede krav, så gemmer der sig bag den ligefremme væremåde et menneske med så mange forretningsmæssige dimensioner, at en undersøgelse i Børsen foretaget blandt aktieanalytikere en kende overraskende viste, at Leif Tullberg er landets aktuelt bedste virksomhedsleder. Og det endda foran topfolk som Peter Straarup fra Danske Bank og Jess Søderberg fra A.P. Møller.

Et eksempel på denne charmerende åbenhed var, da Berlingske i forbindelse med denne artikel ringede til DSV for at aftale et interview med Leif Tullberg. På DSVs hjemmeside er det muligt at finde det direkte telefonnummer til Leif Tullberg, og bedst som man forventer at få sekretæren i røret, så mødes man minsandten af Tullbergs dybe røst. Ikke mange topdirektører med ansvar for en omsætning på 20 mia. kr. er også sin egen omstillingsdame, og endnu færre lader som Leif Tullberg sin emailadresse være frit tilgængelig på firmaets hjemmeside.

Du bliver ofte kategoriseret som den joviale og ekstremt åbne direktør. Risikerer du ikke dermed at blive fanget af det, som engang var en sjov og farbar vej i medierne.

»Oprindeligt var jeg jo maskinarbejder og vognmand og gik med cowboybukser og træsko. Til sidst var det mere spændende for folk at se på mine fødder end at høre på, hvad der kom ud af min mund. Min holdning er, at man altid skal kunne få fat på mig. Jeg vil ikke kun sidde og læse rapporter. Jeg vil have en føling med, hvad der foregår. En god direktør er nemlig en, som ved, hvad der foregår i virksomheden, og ikke en som sidder og gemmer sig på sit kontor,« mener Leif Tullberg.

Med DSV får KFX-indekset udover A.P. Møller Gruppen den 24. juni endnu en konjunkturfølsom transportaktie som medlem. Som bindeled mellem erhvervslivets aktører er transportvirksomhederne de allerførste, som mærker, når konjunkturerne bølger. Tilmed rammes selskabet ekstra hårdt, idet virksomhedens serviceydelser ikke kan lagres. »Det er lidt af en skrøne, at vi har en meget konjunkturfølsom forretningsmodel. Konjunkturpåvirkningen er faktisk forholdsvis lav. Langt den overvejende del af transportbehovet består faktisk af basisvarer, som i øvrigt normalt er ret tunge, og volumenmæssigt fylder meget,« siger meddirektør i DSV Kurt Larsen.

Agentnetværk

Trods forretningsmodellens konstruktion er den alligevel præget af en stor grad af variable omkostninger. DSV ejer nemlig kun omkring ti pct. af de 6.500 lastbiler, som man via et agentnetværk totalt set råder over, hvorfor de variable omkostninger typisk består af afregning til vognmændene. Igennem den store andel af variable omkostninger, ca. 80 pct. af totalomkostningerne, er det muligt at afbøde en del af de negative konsekvenser, som der trods alt er ved at er ved at operere i en konjunkturafhængig industri.

Den umiddelbare KFX-konsekvens for DSV er, at de institutionelle investorer, der typisk sammensætter deres portefølje ud fra de enkelte landes førende indeks, nu vil opkøbe en pæn portion DSV-aktier. Traditionelt stiger kursen derfor fem-ti pct. oven på optagelsen i KFX-indekset.

DSV er kendt for at være et skridt foran aktiemarkedets krav. Allerede for ti år siden begyndte DSV at udsende kvartalsmeddelelser - på et tidspunkt var der endda meget fremskredne planer om at udsende månedsregnskaber.

»At vi bliver medlem af KFX betyder i sig selv ingenting for vores informationspolitik. Vi stræber nemlig hele tiden efter at blive bedre til at informere markedet. Efterhånden som virksomheden er vokset, og det meget eksplosivt i de sidste par år, så har vi faktisk svært nok ved bare at lave vores kvartalsregnskaber. Man skal tænke på, at vi skal indhente vores informationer fra 265 kontorer, og vi som følge af vores mange opkøb (Samson Transport og DFDS Dantransport, red.) endnu ikke har fået indført samme rapporteringssystem overalt. Men vi arbejder på at få indført samme økonomistyringssystem i hele virksomheden, og når det bliver teknisk muligt, så synes jeg stadigvæk, at det kunne være interessant at udsende månedsregnskaber. Men vores logik er, at vi ikke vil forøge informationsmængden. Vi vil derimod gøre den bedre, for forstå folk ikke det, du laver, så bliver du fravalgt,« siger Leif Tullberg.

Stort opkøb lurer

Men KFX-medlemskabet kan vise sig at have mere vidtrækkende konsekvenser for DSV end den simple kursinjektion. For ifølge Jyske Banks analytiker Brian Børstings notat af 26. maj er DSV efter en succesfuld integration af DFDS Dantransport med en omsætning, som tilbage i 2000 var fire gange så stor som DSVs egen, nu igen klar til at sluge en stor konkurrent. Dengang foregik finansieringen via et banklån på fem mia. kr. Nu gang kan finansieringen meget vel blive helt anderledes, da investorerne sjældent plejer at svigte, når et KFX-selskab via en aktieemission beder om penge til nye investeringer.

Det bekræfter Kurt Larsen: »Efter det var sikkert, at vi blev optaget i KFX, så har jeg haft besøg af flere af de store institutionelle investorer her på mit kontor. Men hvordan finansieringen af et eventuelt opkøb skal se ud vil afhænge mere af den konkrete situation, end at vi bliver medlem af KFX. Eksempelvis er vores evne til at nedbringe gælden langt meget interessant for bankerne end, at vi er placeret i KFX.«

Hvorfor er det egentligt nødvendigt for DSV kun to år efter købet af DFDS Dantransport at købe et nyt landtransportselskab. Ville det ikke være mindre risikofyldt og lige så udbytterigt at udbygge relationerne til de europæiske transportnetværk?

»I dag er vi i hele Norden, UK og Baltikum med egne kontorer og operationer. Det er vores bogmærker. Vi kan sætte de fingeraftryk, vi vil. Nede i Europa betjener vi os derimod af partnere og agenter, og det er da også alletiders. Men ulempen er, at hvis en af vores samarbejdspartnere bliver opkøbt af et af de selskaber, som forsøger at konsolidere transport- og logistikmarkedet, så kan vi risikere at miste en vital del af netværket. Så i takt med at vores kunder bliver større, så må vi følge med, hvis vi gerne vil betjene dem. Derfor er det nødvendigt at eje og derigennem kunne kontrollere, at kunden får den samme oplevelse og betjening alle steder - en form for transportens McDonald's. Fordelen er også, at vi kan få hele avancen. Nu deler vi avancen med agenten.

Vi kigger os derfor om efter transportvirksomheder i Mellem- og Sydeuropa, som indtjeningsmæssigt ikke har det så godt, og hvor vi kan gå ind og effektivisere driften. Der findes virksomheder i størrelsesorden 30 mia. kr., som vil passe godt sammen med os. Som jeg ser det, er vi nødsaget til at være aktive nu, for om fem år kan det være, at de gode bidder er spist af andre selskaber med de samme ambitioner som os,« siger Leif Tullberg.

Analytiker-favorit

Som følge af DSVs ambitiøse vækstplaner samt den udadvendte ledelsesstil er selskabet en af aktieanalytikernes absolutte favoritter. Derfor er det næsten en umulig opgave at finde analytikere, som har andet end stærke købsanbefalinger på DSV. En undtagelse er aktieanalytiker Tue Østergaard fra WestLB Panmure, som trods det, at en analyse, godt nok udarbejdet af DSV selv, viser, at DSV rummer skjulte værdier for 2,6 mia. kr. eller et plus på godt 75 pct. pr. aktie, for tre måneder siden mente, at aktien i sammenligning med de største børsnoterede transport- og logistikselskaber som Deutsche Post og hollandske TNT Postgroup så dyr ud målt på nøgletal. Men her på det seneste har Tue Østergaard ændret opfattelse: »Ja, DSV har været dyr. Men der har også været nogle gode årsager til, at de har været dyre. DVS har nemlig haft en højere indtjeningsvækst end de nævnte selskaber. Men da DSV har været i stand til at levere de resultater, som berettiger en høj kurs, så synes aktien ikke så dyr længere. Samtidig har DSV været i stand til at finde en partner på logistikområdet (TNT Postgroup har for 270 mio. kr. købt halvdelen af DSVs logistikdivision, red.), hvilket har været helt nødvendigt. Samtidig er der udsigt til, at DSV kan opfylde budgettet for 2002«, siger Tue Østergaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen