Berlingske Business
LIVE
12:21 Advokatfirma vil rejse søgsmål mod DR og Skat 

DSB venter et kæmpe overskud

DSB leverer i 2001 et overskud på 1,2 mia. kr. Det er 700 mio. kr. mere, end Trafikministeriet forventede for få år siden. Overskuddet bliver også stort næste år, hvilket er resultatet af en kraftig effektivisering af DSB og danskernes større lyst til at køre med tog.

Baggrund

Muligvis er det stik mod den almindelige forventning, men statsvirksomheden DSB gør det klart, at den er med i førerfeltet af effektive virksomheder - ikke blot i Danmark, men i Europa.

»I en sammenligning foretaget af McKinsey ligger vi på en række områder blandt de 25 pct. mest effektive virksomheder i Europa,« siger DSBs økonomidirektør, Carsten Thomsen. Han understreger, at sammenligningen ikke kun gælder jernbaneselskaber: »McKinsey har en database med hundredvis af virksomheder, der har været igennem tilsvarende rationaliseringsprojekter, som DSB har. Det er i den, vi er blevet sammenlignet.«

Mere omstilling

Processen med at omstille statsvirksomheden begyndte i 2000.

I DSBs administration er der eksempelvis siden skåret 700 stillinger i den i dag cirka 8.000 mand store virksomhed. Der køres langt mere tog i Danmark med det samme antal lokomotivførere, og værkstederne bliver drevet væsentlig mere effektivt. I omstillingen og effektiviseringen er DSB gået så vidt, at man har trukket på erfaringer fra andre ved at åbne sine interne regnskaber for hinanden:

»Vi har åbent vore bøger overfor to store europæiske jernbaneselskaber, hvor vi har lært af hinanden, og så har vi foretaget den samme proces med to af de mest effektive og i øvrigt kendte koncerner i Danmark. Det er på den måde, vi har designet vores forretning, og derfor er det ikke overraskende, at vi laver et meget konkurrencedygtigt tilbud,« siger Carsten Thomsen.

Tilbuddet er den netop afviste togkørsel i Midt- og Vestjylland. Men Trafikministeriet »vurderede«, at det var så billigt, at det ville give underskud. Derfor blev det afvist af DSBs ejer, trafikminister Flemming Hansen (C). Som tidligere omtalt i Berlingske Tidende kalder DSBs bestyrelsesformand, Knud Heinesen, derimod tilbuddet for »ambitiøst, men realistisk.«

»Jeg tror ikke, at andre jernbaneselskaber i Europa har gennemført tilsvarende effektiviseringer. Den proces slår igennem i år og også næste år,« siger Carsten Thomsen, og fortsætter:

Klar til kamp

»Vi er meget konkurrencedygtige i dag, og næste år bliver det endnu bedre.

Vi har brugt 2000 og 2001 på at omstille virksomheden. Målet var, at vi var klar til at tage kampen op i 2003. Det er vi fortsat.«

Kan I lave disse tilbud på andre strækninger?

»Man skal huske på hvilke andre strækninger, man sammenligner med. De jyske strækninger skal sammenlignes med andre såsom Århus-Grenå og Odense-Svendborg. Vores tilbud var baseret på den tætte lokale forankring og de muligheder, det giver. Eksempelvis fleksibel personaleudnyttelse, når der ikke er så mange passagerer i togene.

Når du kører København-Århus, så er det en helt anden trafikmaskine, der skal køre. Det, der dur i Vestjylland, virker ikke nødvendigvis andre steder.«

Carsten Thomsen forklarer, at de besparelser og effektiviseringer, DSB har været igennem på værkstederne og i administrationen, blev udnyttet til tilbuddet i Jylland, og at det også vil blive benyttet på andre strækninger, der kommer i udbud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen