Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

DSB og regeringen holder våbenhvile

Først DSB og siden trafikministeren har nu forklaret, hvorfor de mener, at de har ret, og at den anden part tager fejl i slagsmålet om togkørsel i Jylland. Statsrevisorerne ender med at behandle sagen, mener Socialistisk Folkeparti.

Baggrund

Mens DSB internt diskuterede de sidste muligheder for eventuelt at anlægge sag mod staten via EU, gav den konservative trafikminister Flemming Hansen (S) ministeriets version af slagsmålet med den selvstændige offentlige virksomhed.

Som omtalt i Berlingske Tidende i de seneste uger blev DSBs tilbud om kørsel i Midt- og Vestjylland afvist af ministeriet den 28. december som urealistisk billigt.

Vinder blev i stedet britiske Arriva med et bud på 156 mio. kr. om året. DSB tilbød at gøre det for 80 mio. kr.

Forud for afvisningen havde ministeriet i december gentagne gange stillet indgående spørgsmål til DSBs tilbud. Sågar bedt bestyrelsen om at lægge hovedet på blokken og bekræfte, at man stod bag tilbuddet med en kontraktperiode på otte år. Ifølge ministeriet var buddet trods ekstraordinære garantier for godt til at være sandt.

Mere præcist ville DSBs bud formentlig give underskud, og det måtte DSBs bud ikke ifølge ejeren - Trafikministeriet.

Storangreb

Bestyrelsesformand i DSB, Knud Heinesen, forklarede den 31. december 2001 på hvilke punkter, ministeriet og DSB var uenige.

Det skete på baggrund af de to parters fortrolige korrespondance, Berlingske Tidende er i besiddelse af.

Den nye minister tøvede med at svare igen, men da DSB gik til storangreb med et ekstra nummer af sin egen avis, blev det for meget for ministeren.

Og efter et anspændt forsoningsmøde mellem de to parter mandag, hvor bestyrelsen lovede at blive - i hvert fald nogle måneder endnu - meldte Flemming Hansen så ud i går:

Usikker leasing

»Jeg er glad for, at DSBs formandskab har givet mig mulighed for at uddybe lidt nærmere, hvorfor vi har valgt at afvise DSBs tilbud,« sagde han og fortsatte:

»Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at såvel DSBs som Trafikministeriets vurdering bunder i skøn for den fremtidige udvikling. Vi er blot ikke enige om denne vurdering og den usikkerhed, der knytter sig til det af DSB afgivne tilbud.«

Flemming Hansen hæftede sig blandt andet ved det forhold, at DSB ville lease nyt togmateriel i England:

»Et andet forhold er, at DSB forventer at kunne få fuld momsrefusion på leasingudgifter til nye tog til et engelsk leasingselskab, således at DSB hverken betaler moms i Danmark eller i England.

Trafikministeriet har vurderet, at denne mulighed nok vil forsvinde inden udgangen af kontraktperioden, og at det er usikkert, om det er muligt at lave alternative konstruktioner, som giver samme momsbesparelse for DSB.«

I interne DSB-dokumenter står eksempelvis, at DSB af sin revisor KPMG er blevet orienteret om, at man blot kan betale hele leasingydelsen forud, hvorefter der overhovedet ikke vil være et eventuelt problem med momsen.

På denne facon er DSB og ministeriet uenige om en række punkter.

Bestyrelsen for DSB udpeger i dag på et ekstraordinært bestyrelsesmøde en midlertidig administrerende direktør for jernbaneselskabet, oplyser bestyrelsesformand Knud Heinesen.

Kilder forventer, at det bliver vice- adm. direktør Keld Sengeløv, som udpeges efter, at adm. direktør Henrik Hassenkam mandag overraskende gjorde det klart, at han stopper på topposten i koncernen. Trafikpolitisk ordfører i SF, Margrete Auken siger om sagen:

»Vi får et samråd om sagen den 17. januar, og så tror jeg, at sagen skal ses efter i sømmene af Rigsrevisionen. Regeringen har kvajet sig ud over alle grænser ved at udlicitere og så ikke tage det billigste tilbud. Det skal vi have fastslået.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen