Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danskerne er blandt verdens mest globale

Danmark indtager ottendepladsen på en nylig offentliggjort liste over verdens mest globaliserede lande.

Danmark er blandt de nationer i verden, der har den største berøringsflade med andre lande - også kaldet globalisering eller internationalisering. Vi handler med andre lande i stor stil, surfer hyppigt på nettet og er med i mange internationale organisationer.

Lagt sammen placerer det Danmark på en ottendeplads blandt de i alt 62 lande, som er med i en ny undersøgelse af globalisering foretaget af A.T. Kearney og Foreign Policy Magazine.

Dermed er Danmark avanceret tre pladser på listen siden sidste års tilsvarende undersøgelse på bekostning af bl.a. England og Norge, som nu tager til takke med henholdsvis 10. og 11. pladsen.

Danmarks indtog i globaliseringens top-ti glæder Lars Krobæk, adm. direktør i Handelskammeret. Han peger på, at en del af forklaringen ligger i vores historie som handelsnation.

»Det har været naturligt for os med de råstoffer, vi har manglet, at orientere os mod verden. Vi er et handelsland. Og hvis du spørger erhvervsfolk i andre lande, så opfatter de danskerne som dygtige forretningsfolk,« siger han.

Lars Krobæk mener også, at danskernes gode sprogkundskaber og det høje uddannelsesniveau er med til at trække danskerne frem på listen.

I danskernes kølvand ligger USA på en 12. plads. Det er der dog ikke noget mærkeligt i, siger Johan Peter Paludan, direktør ved Instituttet for Fremtidsforskning, som er mindre begejstret for det danske resultat.

»Man kan læne sig tilbage og tænke: Okay, nummer otte. Men hvorfor er vi ikke højere oppe med de her parametre, som globaliseringen opgøres efter,« siger han.

Jo mindre et land, man er, jo mere udenrigshandel har man ofte. Derfor er Danmark og en række andre små lande foran USA, som ikke på samme måde behøver at handle over grænserne, ræsonnerer han. Rige lande rejser mere, og danskernes internet-brug er udbredt.

»Så synes jeg ikke, at vores topplacering er så mærkelig,« siger han.

Til gengæld peger Johan Peter Paludan på, at Danmark er langt fremme i alle fire kategorier: Økonomisk integration, personlig kontakt, politisk engagement og teknologi.

»Hvis man accepterer kategorierne som udtømmende for graden af globalisering, så er Danmark bredt globaliseret. Vi trækkes ikke op af en enkelt faktor som Irland.«

Undersøgelsen dækker udviklingen i 62 lande frem til slutningen af 2000.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen