Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk innovation i topklasse

Gode ideer: Stor undersøgelse giver overraskende positiv beskrivelse af det danske innovationsmiljø - Danmark rangerer som nummer fire i Europa.

Innovationsmiljøet i Danmark er blandt de bedste i Europa - selv om Danmark har klare svagheder, når det gælder forskningsinvesteringer og for få højtuddannede indenfor naturvidenskab. Det viser den hidtil mest omfattende sammenligning af innovationsbetingelserne i 11 førende europæiske lande. Den nye sammenligning indgår i Dansk Innovationsbarometer 2002, udarbejdet af Oxford Re for Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin, Nordea og Patent- og Varemærkestyrelsenaf.

Analysen bygger på en sammenligning af 56 indikatorer.

På plussiden tæller bl.a. en generelt meget veluddannet befolkning, en forskning som på centrale områder kvalitativt klarer sig godt internationalt, en velfungerede servicesektor med relativt stor innovationsstyrke og i det hele taget mange effektive netværk mellem kunder, leverandører og forskningsinstitutioner.

»Vi har lagt meget vægt på at undersøge hele værdikæden. Derfor har vi undersøgt rammebetingelserne, vi har set på organiseringen af selve de innovative processer i virksomhederne - og endelig har vi undersøgt resultaterne,« siger direktør Kim Møller fra Oxford Research.

De 56 statistiske indikatorer er hentet fra bl.a. OECD, Eurostat og Verdensbanken. Det er væsentligt flere målepunkter end i andre tilsvarende undersøgelser. European Innovation Scoreboard (fra EU) bygger således kun på 17.

Innovationsbarometer 2002 bekræfter det billede, som EUs Scoreboard tegnede i fjor - i begge ligger Danmark nr. fire efter Finland og Sverige. Derimod er resultaterne meget forskellige fra World Economic Forums særlige Innovation Capacity Index (udarbejdet af Michael Porter m.fl.). Det placerer Danmark som en af de dårligste blandt de 11 lande - og dårligere end alle vore vigtigste handelspartnere.

»Den store forskel skyldes, at vi netop har lavet en væsentlig bredere undersøgelse. Porter måler primært de »hårde« elementer som patenterne, fremstillingssektorens udvikling af nye teknologier og omfanget af industriens og det offentliges investeringer i forskning og udvikling. På disse felter står vi ikke så godt. Men Danmark står f.eks. godt med hensyn til generelt uddannelsesniveau, og når det gælder de rammebetingelser, som er vigtige for servicesektoren. Samtidig har vi evnen til at tage nye teknologier til os. Vi er gode til at videreudvikle og bruge dem - også i servicesektoren. Det store spørgsmål er så, om vi i længden kan leve af det. Det har vi ikke det endelige svar på, men materialet giver et bud på, hvorfor dansk økonomis konkurrencekraft ofte har overrasket,« siger Kim Møller fra Oxford Research.

De 56 indikatorer dækker områder som international åbenhed, forskning, uddannelse, finansiering, investering, organisering, teknologi og konkurrenceevne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen